Jump to content

Førstegangsjeger - skogsfugl


sandfolk123

Recommended Posts

Ikke mist motet om det ikke skulle bli fuggel første året. Min erfaring som støkkjeger er at det er utrolig hjelpsomt å kjenne terrenget godt, og tenke på hvor fuggelen vil befinne seg i forskjellige tider på døgnet. Er jeg ute i grålysninga, så går jeg gjerne ikke så langt unna veier eller stier, da de gjerne er ute å fyller kråsen. Og ikke kast bort hele dagen på å lete etter fugl du har støkket opp uten skuddsjanse. Lagre i kartet på telefonen hvor du har observert fugl, og prøv de stedene som har størst mulighet for skuddsjanse flere ganger. Tidlig i jakta beiter de gjerne på bær. I regnvær søker de ly, kan fort finne en fuggel under ei skjørtegran. 

 

Og jeg tenker ihvertfall på denne måten; hvis du finner et godt terreng med fugl, og du skyter fugl. Så gjerne ikke jakt på samme terrenget konstant, ta heller å jakt litt kråke og rev i området. Og ikke ha dårlig samvittighet for å holde nøyaktig plass for deg/dere selv. Med mindre dere har utrolig flaks, så har dere gått noen timer for å finne området, da er det kjedelig om plutselig jungeltelegrafen har sørget for at man burde ha kølapp system for å jakte der.

 

Jeg har med kråkefløyta hver tur, hvis jeg blir lei å traske rundt å ikke se noe en dårlig dag, så kan man alltids tre på seg finnlandshetta og prøve på litt viltstell. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...