Jump to content

Øvre numedal fjellstyre; er dette i tråd med fjelloven kapittel XI og XII?


geir Ove

Recommended Posts

så vidt jeg kan se selgers kort til utebygds kun etter søknad til steder med overnatting? (ser vel tildels forholdsvis eksklusivt ut også)

Please enlighten me..

https://www.inatur.no/jakt/5f3d10527822be0003d030ea/jaktfelt-1-halne-hein-innenfor-ovre-numedal-statsallmenning 

 

ref: 

Quote

Kap. XI. – Jakt og fangst.

§ 23.

I statsallmenning skal dei som siste året har vore og framleis er fast busette i Norge ha rett til under like vilkår å oppnå høve til å drive jakt utan hund på småvilt.

 

Link to comment
Share on other sites

De selger kort til alle fire jaktfeltene uten hytte også, etter søknad.

 

Det er nok et forsøk på å få litt ekstra inntjening til fjellstyret. Personlig syntes jeg at det hadde vært med ryddig å tilby utleie av hyttene til jegere som hadde vunnet trekning, her setter man en høy inngangspris for å få tak i kort med mindre kø på trekningen.

 

ØNF har også delt ut 6 kort hver til Halne/Hein terrenget til turisthyttene Halne/Raudhelleren/Hein. Er i grunnen ikke noe tilhenger av denne praksisen heller, da jeg ikke kan se at det er i fjellstyrets mandat å legge til rette for privat næring.

 

Har forståelse for at fjellstyret prøver å skaffe inntekter, men jeg syntes hele denne utviklingen er en uting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...