chaakon Posted August 30, 2023 Share Posted August 30, 2023 Hei Jeg har noe 10-12 år gamle bismuth haglepatroner fra før bly var lovlig. Nå som bly igjen er blitt ulovlig, er spørsmålet mitt om jeg kan bruke gammel bismoth? Eldes slike alternativer fortere enn vanlig blyhaggel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kobble Posted August 30, 2023 Share Posted August 30, 2023 Det kjedelige svaret er jo å prøve de:) Sånn generelt for vismuth: De første patronene som kom var ikke spes gode, de hadde en legering med Tinn(3%), som gjorde at de ble sprøe og pulveriserte ved treff i bein etc som nok var hovedprsaken til det elendige ryktet de har.. De bismuth\vismuth patronene som kommer nu har en legering med 6% tinn som gjør at de holder mye bedre sammen. Så om det er den gamle gamle sorten sorten, så ville jeg testet på papp, samt kuttet opp en og kjørt litt klemmetest med en tang.. sånn ellers om de er oppbevart korrekt, så burde de ikke være utgått på dato K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts