Jump to content

Våpenrom- mye å tenke på


The Modern Day Hunter

Recommended Posts

Ble ikke helt sikker på hvor dette skulle postes, så admin får bare flytte innlegget om det er aldeles feilplassert.

Aller først så var tanken om våpenrom helt ute av horisonten. Grunnlaget var det at jeg strengt tatt ikke har så jævla mange våpen og at det ble ett rom med like bruk. Det som da har endret seg er jo det at man blir å bygge hus i 2023, og når jeg og fruen sitter med plantegninger for huset så kom jo tanken om et "fritidsrom" i hode. Selv om det fint går å bruke 2 våpenskap og lade til riflene på ett vanlig rom, så tar jo begge disse to tingene plass uansett.

 

Tanken min er da å ha dette rommet i kjelleren kombinert med teknikkrom. Om det er krise med noen ledningshull inn til rommet er jeg ikke sikker på, men dette skulle la seg gjøre å finne ut av.  Så da kommer jo spørsmålsrekka...

1. Jeg skjønner at man skulle hatt 100m^2, men til oppbevaring av 11 rifler, 4 hagler, 2 pistoler og ett ladeoppsett hvor stort romm ville dere hatt 

2. Hvilken dør 

3. Må man ha politiet på "befaring" under byggeprosessen eller kan man  bare sende inn tegninger etterpå? 

4. Er det utfordringer med luftsirkulasjon/fukt i så tette rom?

5. Hva gjør dere med varme?

6. Hadde dere bygget rommet deres igjen? eller hadde dere gitt faen og brukt våpenskap.

 

 

Pr nå så ser jeg for meg at rommet blir plassert i kjelleren der hele greia blir støpt fiks ferdig. Størrelsesmessig så blir det satt av 3m^2 til teknikkrommet og 12 til bruk for lekerommet slik at totalen havner på 15 m^2. Grunnen min for å bygge rommet er jo det at man uansett må ha ting en plass. Selv om jeg ikke har enorme mengder våpen, så ser jeg for meg at det er veldig kjekt å ha ett rom der alt av tennhetter, ammunisjon ect kan ligge i fred å ro. Den dagen man har små krabater så slipper man å være paranoid for at man har glemt å rydde 22lr patronen som datt ned under ladebenken, tennhettene, eller rifla med alt for dyr kikkert som står til tørk etter å ha vært i felt. Faktisk så frister rommet mer for hver gang jeg tenker på det og når huset blir snaue 350m^2 så må det da være plass :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også, om mulig, gått for to separate rom, men størrelsesmessig burde du få plass til alt du trenger på 12 kvm. Så vidt jeg vet godkjenner politiet i ettertid, du må dokumentere byggemåte/materialvalg og basert på dette og en befaring så får du rommet godkjent. Døren bør kjøpes fra en seriøs forhandler som selger sikkerhetsdører. Du må ha lufting og varme på rommet ellers blir det kaldt/fuktig over tid. Litt avhengig av hvordan resten av huset skal oppvarmes så hadde jeg ønsket varme i gulvet på rommet, men andre løsninger kan også fungere fint. Det er ikke noe krav om at våpenrom skal ha separat lufteanlegg så du kan uten problemer koble det på lufteanlegget du skal ha ellers i huset. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg skal innrede ett våpenrom. Det skal inneholde følgende:

 

kjøkkenbenk med vask ca 2 meter i bredden av rommet

 

Benk med skuffer under og 1 posisjon der jeg kan ha bena under. 
 

1 vegg til å plassere våpen

 

har ett par spørsmål:

 

Hva vil være fornuftig å bruke til å kle tak og vegger med ? 
 

Burde eg tenke overskap over både kjøkkenbenk og arbeidsbenk ? 
 

rommet er ca 220x470 cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...