Jump to content

Hjelp i en termisk jungel.


Vassbekken

Recommended Posts

Jeg har begynt å se litt på termisk sikte, men det er en jungel der ute, jeg vet at det finnes mye kompetanse her inne, så da spør jeg, hva skal man velge? Utgangspunktet er et sikte, skal gi best mulig funksjon, og helst ikke koste særlig mye. 
Jeg vet at man som regel får det man betaler for, finnes det noe som er over gjennomsnittet brukbart for 20-35.000:- hva skal man velge, og hvorfor? Dedikert sikte eller clip on som også funker som håndholdt? Noe man skal holde seg langt unna? 
Når det gjelder lovlighet og bruk, så tar vi den diskusjonen et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Gjør deg opp en mening om hvilken forstørrelse du har behov for. Mye av det som selges har lav forstørrelse og passer bra for eksempel på villsvinjakt på åtel. Men skal man bruke samme kikkertsikte på litt hold og kunne se kjønn etc på dyr så må man opp i forstørrelse, alternativt opp i oppløsning for å oppnå begge deler. Optisk forstørrelse jeg snakker om da.

 

Dette er nå min mening, det virker som mange ikke har noe særlig forhold til det jeg nevner her og lever bra med det de har kjøpt likevel. Fra et par produsenter får du en lavkost variant med lav oppløsning men mer forstørrelse, som gir likt resultat på litt hold. Fordi du da må bruke digital zoom på kikkertsiktet med høy oppløsning og lav forstørrelse, som i praksis reduserer oppløsningen. På lavkostmodellen får du altså mindre synsfelt. Sitte og scanne terrenget med kikkertsikte med smalt synsfelt er slitsomt (man ønsker gjerne ikke å peke rifla på noe(n) for å finne ut hva det er så det er relativt normalt å gå for en spotter også).

Om frontmontert kan gjøre begge så er det sikkert ikke dumt, har alltid styrt unna frontmontert pga mulig ulik montering fra gang til gang men det er kanskje feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...