Jump to content

Div spørsmål om ammo til 223


Kimber

Recommended Posts

Mye av dette er sikkert omtalt her før, men ikke så lett å finne gode svar så prøver meg på en ny tråd om emnet.

Har en tikka t3 lite i 223, men sliter med å finne ammo som gir god presisjon.

Har kappet løpet til ca 47 cm. Løpet er merket 8". Går ut fra at dette er riflestigningen.?

Er først og fremst ute etter rimelig ferdigladet ammo som skal brukes til jaktfelt.?

Hvor får man kjøpt rimelig og god treningsammo for tiden.?

Lader ikke selv men har en kamerat som gjør det, så er også innteressert i evt. kuler / ladninger som kan gi godt resultat.?

Lurer også på kuler som er bra for rådyrjakt og ikke eksploderer helt om de treffer bein. ser at en får norma oryx i denne cal nå.

Noen som har gjort erfaringer med denne eller andre gode jaktkuler.?

Link to comment
Share on other sites

Stod i en kjent foretning og spurte om hva jakt ammo som var bra for

223.

 

60 grain Nosler Partition sa selgeren. Det er ingenting som er bedre i markedet i dag.

Best i alle tester. Javel sa jeg, og tok en pakke. Dyret ble skutt på ca. 80m, og gjekk overaskende fort ned.

 

Når man så opnet dyret, så virket det som man hadde brukt en granat.

Voldsomme kjøttskader og mye svinn på kjøtt. Kula hadde også mistet blyet

i fremre kammer på kula. I etterkant så leser man at dette er litt av karekterestikken på Nosler partition.

 

Selgeren har på en måte rett.....kula dreper voldsomt og effektivt, men hvor mye du skal ete etterpå sa han ingenting om, og jeg kommer aldri til å kjøpe den kula noe mere vist man skal ete det man skyter på, men helt klart en bra kule vist det er for å ta skadedyr.

 

Barnes TSX BT er det neste jeg skal prøve. Ryktene sier at Federal skal komme med en fabrikkladdet partron med Barnes kule i løpet av 2009, men om det blir slik vet jeg ikke.

 

Det skal finnes en Nosler Partition som er Thropy bondet, men den har jeg ikke prøvd.

Den skal vere noe bedre sies det når det gjelder kjøttskader.

 

Det var min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Sako 30-06 har opprettet en veldig omfattende og fin tråd som omhandler teorien rundt dette emnet. Så vi kan kansje bruke denne til å dele praktiske erfaringer om kaliberet. Etter å ha brukt 223 på rev og rådyr noen år, har jeg gjort meg opp den meningen at den er kjempefin til rev og nesten ubrukbar til rådyr. Har vel skutt ca 30 rever med norma semipointed 55g, og bare gode erfaringer. Har ikke fått prøvd de lette hullspisskulene til dette enda men skal få ladet noen og testet det. Hadde vært fint å unngå gjennomskyting.

Så var det rådyr da, der er jeg som nevnt ikke like fornøyd. Men det skyldes nok helt sikkert kulevalget, og jeg skal gi den en ny sjans med solidere og tyngre kuler. Det jeg har erfart er at med 55g norma blyspiss blir det fort lange utras selv etter et bra lungeskudd, opp i 150m. Synes også det blir mye kjøttødeleggelser og blodutredelser da kula ofte eksploderer helt. Prøvde en gang en federal trophy bonded i bogen på en råbukk på ca 60m. Det var etter det jeg la 223en på hylla og tok i bruk 308en igjen. Det som da skjedde var mange timer med resultatløst ettersøk, men flere måneder etterpå fikk jeg heldigvis se den igjen. Kunne da avslutte noe som hadde plaget meg mye og som jeg hadde grublet fælt over. Fant restene etter den trophy bonded kula totalt fragmentert etter å ha truffet helt øverst på frambeinet. Hadde den ikke stoppet der hadde det blitt et dødelig skudd i maskinrommet.

Noe som er veldig positivt med dette kaliberet er hvor snill smellen blir med en god demper, en kjempefordel på gluggejakta. Slipper å vekke hele nabolaget, og å sitte med ørepip sjøl også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...