Jump to content

8mm. Nambu


Vaquero

Recommended Posts

Japanske våpen og ammunisjon fra andre verdenskrig har stort sett interesse for samlere:

Japanske pistoler kan se upraktiske ut, særlig Type 94 Shiki-Kenju, den ble også opplevd som litt upraktisk og klumpete av japanske offiserer selv. Den pistolen som var mest utbredt var Type 14 Nambu, begge førstnevnte pistoler brukte patronen 8mm. Nambu. (8x22). Denne patronen ble også brukt i maskinpistolen Type 100. Det finnes også en 7mm.Nambu (intr. 1909 - 11), denne ble brukt i Nambu Type B, en pistol som ofte blir omtalt som "Baby Nambu".

 

8mm.Nambu introdusert i 1914 har en noe ukurant kulediameter som .320", så mantlede kuler blir vanskelig å oppdrive, da blir det kulestøping og trang sizing som må til for den som vil praktisere skyting. Bertram har produsert hylser, jeg kjøpte noen for moroskyld en gang. Selve patronen blir oppgitt med data som 102 grain kule v/0 = ca.310m/s. Noe som setter den i klassen ved siden av .380 ACP (9x17).

 

Selve Type 14 pistolen var svært velfungerende og ble inspirasjonen til Sturm Ruger sin konstruksjon av pistolen Mark I-III osv, en velkjent .22LR pistol som de fleste av oss  kjenner til, men det er en helt annen historie.

DSC05615.JPG

Jeg har i den siste tiden fått tak i en original 8mm. Nambu, tidligere måtte jeg trøste meg med en "kopi" fra Bertram hylser. Originalpatronen har berdan hetter, Bertram har selvfølgelig boxer for small pistol hetter. 

DSC05617.JPG

Typisk for japanske håndvåpenpatroner er uten bunnstempel.

 

Bilde under er mitt eget fotografert på et  museumsbesøk:

Øverst ser vi Type 94 og i midten Nambu Type B for 7mm. Nambu og nederst Type 14.

Nambu.JPG

Linkene under viser to interessante filmklipp:

https://www.youtube.com/watch?v=80JlhZajaUo

https://www.youtube.com/watch?v=O4wHkBs4UIM

 

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...