Jump to content

Hva er bra føre for jakt med halsende hund?


starhagle

Recommended Posts

Hei!

hva er egentlig bra føre for jakt med halsende hund? Jeg tenker da primært på rådyr,hjort,hare med kortbeinte hunder. 
jeg føler av og til at hunder kan slite litt ekstra med og få fin flyt i losen eller og finne utav foten, hvis det er veldig tørt eller om det er frost på morgenen så kommer sterk sol som tørker opp hele bakken. Føler også det kan være vanskelig hvis det har regnet ekstrem mengder og bakken er gjennom våt. Noen andre som har noen erfaring med dette?

for meg funker det ofte med grå vær med gjevn temp og når det er litt ruskevær både med litt regn og snø. Noen som har fasiten på dette? 

Link to comment
Share on other sites

En mellomting som du selv nevner. For mye regn Ila natta, eller knusktørt kan bli vanskelig. 
 God vitring får man med fukt i bakken, på morgenen når dyrene har beveget seg gjennom natta. Ideelt fra rett over null opp til 10-12 grader, overskyet og en-to dager etter litt nedbør.. Så kommer det jo også an på hvor mye dyr det er i området.. I terreng med svært høyt tetthet og ferske spor, spiller det mindre rolle med forholdene- da er det ofte «på» rett etter bikkja slippes. I fjellet/innland er vi alltid opptatt av vær/forhold, men på øyene vi har tilgang til spiller det liten rolle

Edited by Ospa
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...