Jump to content

Godkjent åte


Mauser89

Recommended Posts

Hvordan er det med avlivede husdyr å bruke det til åte?

 

Leste i et gammelt jaktblad her nå, ''Selvdøde/avlivede husdyr på gård, kan brukes til åte etter at mattilsynet har fått melding om det.''

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har tilgang på mange reveskrotter gjennom en pelsdyrfarm, regner med at dette går under ''husdyr på gård''?

 

Er det noen har som har vært borti denne prosessen med mattilsynet? Er det relativt enkelt og lettvint eller er det papirer i fleng og må innom å godkjenne hver en skrott hvis dette blir aktuelt?

 

Har prøvd å lete litt på hjemmesiden deres også uten noe mye hell.

Vært kjekt å hørt om noen av dere har erfaringer med dette.

Link to comment
Share on other sites

Mod av Gravningsmyhr fjernet unødvendig quote

 

Det enkleste er at du ringer og spør dem i åpningstida første virkedag nå på nyåret. Jeg har forholdsvis mye erfaring med mattilsynet, og det virker å være rimelig personavhengig om hvem en treffer på. Antakelig også lokale variasjoner i hvordan de tolker regelverket.

 

Jeg har en formening om at pelsdyrskrotter muligens er underlagt et litt annet regelverk enn annet, ettersom de er oppfôra på slakteavfall. Det er siste leddet i næringskjeden. Er det noe slinger i valsen er det der det havner til slutt... Et annet spørsmål er kanskje hvor godt pelsdyrskrotter er egna som åte...?

 

Ingen erfaring ut over de reveskrottene jeg slengte ut sjøl, og de brukte da å ligge betydelig lenger enn annet åte, om jeg ikke husker helt feil.

Link to comment
Share on other sites

pelsdyrskrotter er egnet som åte, har flere ganger opplevd at reven heller går på sine kamerater enn vanlig åte. Når det gjelder å bruke døde dyr som åte så er dette lov om det brukes på den gården de egentlig hører til og det ikke er mistanke om smittsom sykdom. men man må da ringe til matttilsynet og alt er ok. Hvordan dette er med reveskrotter er jeg litt usikker på, men om du sender en mail til mattilsyne tså svarer de deg fort og redelig. Beklager event. skriveleifer da dette er nyttårsaften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...