Jump to content

Skytestillinger og presisjon


Peter

Recommended Posts

Utgangspunktet er som følger:

 

Skyter litt DFS (og har det gøy i min lille verden). Som seg hør og bør, har jeg testet ulike ladninger i leting etter ammo som "virkelig går". Jeg skyter i benk med front og bak "hviler" og med dertil egnet optikk på Saueren.

 

Ladninger er funnet (10-12 mm 5sk@100m), og alt er egentlig bra.

 

Så var det den paranoian da...Vi vet at treffpunktet kan forandre seg ved ulike skytestillinger. Årsakene er flere, men den vanligste er kanskje rekylopptak.

 

Mitt spørsmål blir følgende: Kan det forekomme at tette grupper (les gromladningen) ikke er like tette når kikkert byttes med diopter og "hvilere" med kropp og reim. Kan det tenkes at ammon som setter nest best grupper i benken samler best med kropp og reim?

 

Hvorfor/hvorfor ikke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det har nok hendt at jeg har tenkt i de samme baner som du. Jeg er ingen dreven ekstrem presisjonsskytter eller benkeskytter, men har drevet litt med de samme tingene som du beskriver.

 

Jeg tenker som så:

Når vi ser bort fra påvirkning av vind og variasjoner internt i ammunisjonen (kruttmengde, konsentrisitet, osv.), står vi stort sett igjen med to hovedsyndere: pipesvingninger og rekylopptak. Du har tydeligvis funnet ladninger som er i pipas "sweet spot". Pipa er i omtrent samme svingetilstand hver gang en kule slipper munningen.

For meg blir da spørsmålet: "Er pipesvingningene avhengig av skytestilling (og dermed rekylopptak)?"

Jeg har ikke kommet på en veldig god grunn til at de skulle være det annet enn hvis pipa ligger an mot stokken. Da vil antakelig endret anlegg føre til endret svingemønster i pipa. Dette rimer med det som garvede tofotskyttere sier om skyting på hardt vs. bløtt underlag med rifle som har "amerikansk bedding". Gruppestørrelsen åpner seg gjerne litt.

Uansett er selve skytestillingen stødigere med "hvilere" enn det man kan oppnå med reim og DFS-utstyr. Jeg holder det derfor som sannsynlig at eventuell forringelse av presisjonen grunnet skytestilling vil drukne i den aktuelle skytterens egenpresisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...