Jump to content

7mm-08 Sammletråd


hunter boy

Recommended Posts

Jeg har trålet nettet etter ladedata og brukererfaringer fra kaliberet, men det er mye sprett informasjon litt hær og der.  Både Norma og Vihtavuori har mye brukbart, men fyller ikke alle behov de heller. Jeg starter derfor en ny tråd med håp om å samle ladedata og erfaringer fra et fantastisk fint kaliber som jeg selv er helt ny på. 

 

Nettopp kjøpt ny rifle i 7mm-08 som skal tjene til både stort og smått. Valgte 7mm foran 6,5 da det blir en del elgjakt innimellom og ønsker muligheten til homogent i 140grs klassen.

 

Rifla er en Sako 85 Carbonlight med LW pipe med 1-8 snurr og 57cm, 2600gram.

 

Driver nå å brygger ladning mot neste års toppjakt. Ser lovende ut med 168 Berger Hybrid.

 

Hylse: RWS

Krutt: MRP 44,5-45,5

Tennhette: Federal 210

Kule: 168grs Berger Hybrid

Coal: 70,7mm

 

D2207D83-5839-4B66-9812-47F45B6B56DC.jpeg.fdc4b421db51c9a60491ea2754c9f4b3.jpeg
 

Ser bra ut foreløpig. Kun kjørt en enkel stige med tre patroner på 44,5 - 45 - 45,5.

Har tatt utgangspunkt i Norma sine ladedata på 160grs Swift. Norma oppgir maks 46,5grs med MRP. Jeg stoppet på 45,5 for å se an resultatet.
Synes det soter noe, men jevn og fin V0.
 

44,5: 745-744-750 16mm 

45: 753-757-754 16mm 

45,5: 757-757-758 15mm 

Forventet kanskje litt større økning i hastighet mellom 44,5-45,5?

 

Noen andre som har ladet denne kula eller tilsvarende kulevekt, 160-170?

 

Morro om tråden blir brukt aktivt av 7mm-08-brukere!

Link to comment
Share on other sites

Godt tiltak. Driv sjølv og pussler med å få nokre Sellier og Bellot kuler til å gå i eit løp eg har i ei Remington 700. Kjøpte børsa brukt i fjor. Har vore ein tur nede hjå Rafdal og fått installert muffe. Har også eit løp i 358 Win. 

 

Har endå ikke fått nokon særlege samlingar. Beste 3-skotssamlingane ligg på ca 35-40mm. Men Rafdal kommenterte at dette løpet hadde mange rare avlange pittinger i løpet. Han hadde aldri sett eit løp med desse problema før. Så det kan vere eg må invester i eit nytt løp for å få greie samlingar. Me får sjå. 

 

Har akkurat byrja å digitalisere ladedataene min, men ikkje kome til 7mm08'en endå. Skal fylle på når eg har nokon relevant. 

 

Lee sin siste lademanual har forresten mykje data med blandt anna Vihtavourikrutt. Og Load Data har og ein del info. Om det er nokon spesiell kombinasjon du er ute etter kan eg sjå kva dei har der. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...