Jump to content

hjemmelaget skyte bok


Schultzen

Recommended Posts

Jeg skal lage meg en egen skyte bok som jeg kan logge mine serier per skudd og hvor i blinken skuddene traff og ser om jeg forbedrer skytingen med mer trening, finne tendenser etc. Jeg håpet kanskje noen her kunne nevne noen parameter som jeg kanskje ikke har tenkt på, men som en gjerne selv ville hatt med. 

Foreløpige parameter: Dato, Distanse, Zoom (forstørrelse), Temperatur, Vindretning i forhold til målet og faktisk vindretning, Vindstyrke, Type mål (silhuett eller dfs skive). Ammunisjon, Liggende, stående eller sittende, Poeng, og koordinater (altså hvor skuddet traff i blinken). Har også ett felt for kommentar (napp, etc) på hvert skudd, og merknad på serien. Er det noe en selv savner her? 

Link to comment
Share on other sites

@Schultzen

Savner:

1. kaliber

2. Kulefabrikat, kuletype (navn), vekt

3. Kruttype, ladevekt

4. Hylsefabrikat

5. Tennhette

6. Friflukt, og eventuelt fart

Dette er for å kunne gjenskape patroner som går godt i ditt løp, dersom en lader selv. Eller dersom en skyter fabrikkammo, Kan det være greit å fylle inn så mye data som mulig, slik at dersom rifla går godt med en type kule. Har en også en mulighet til å lete etter andre fabrikat av ammo med samme kuletype for testing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sett en del som har en dfs skive i deres bok på hver felt notere med blyant sirka samlingen og notere gjennomsnitts avstann på samlingen.

Det er vel det viktigste utover hvilken ammo man har brygget sammen.

Vet du skriver koordinator; men kunne være lurt å ha en liten skive også så man ser skyter man til høyre på skiven med det hjemmebrygg eller rammet samlingen nede under 10 med dette andet hjemmebrygg 

Når man for det visualisert tenker jeg man for en bra i indikator utover de andre punktet du nevnet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schultzen skrev (25 minutter siden):

Er det noe en selv savner her? 

 

- Var våpenet pussa før du starta dagens trening

- Hvor mange skudd løpet har gått

- Farta på ammunisjonen savner jeg også. Lager du nå bok pga nytt løp/rifle så ville jeg sjekka hastigheten etter 200 skudd da den ofte har oftere høyere fart en det du fikk i starten. Deretter så skader det ikke sjekke for hver hver 200-300 skudd hvordan farta ligger ann.

- Temperaturen på løpet, var det cold boar serie eller varmt løp.

- Bekledning om du skyter i alt fra korterma til vinterjakka. Ofte oppdager man at samlingene ikke er like bra når klær er tykke da man kanskje får dårligere rekylopptak.

Da kommer jeg ikke på mer. 

 

Edited by MatsPelle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schultzen skrev (8 minutter siden):

Ser av de foreløpige svarene her, at min optimisme om ett A7 format forsvant, A5 blir litt stort til å ha i lommen :P så da må jeg opp på A6, Men jeg skal implementere mange av de forslagene som har kommet allerede. Bare å komme med flere :) 
 

Går fint med a4 om du printer på begge sider :P 

Link to comment
Share on other sites

@Schultzen Jeg fik moro i dag med å lave en digital skyteskive siden det var søndag og hadde litt moro med Excel som man kan ligge inn skudd serier hvis man vil lave en digital bok.

Så lave en ny fane for hver serie.

Egentlig bare dra skuddene hen på skiven, hvis noen trenger sådan en.

Vet ikke om det er lov å laste opp excel filer her

 

11.png.2747b6548f5979e2f0a093eb1974e1dc.png

22.png.0f7016d4cee3ed2846fc2d8ca580b9e2.png

image.png.18f922fa993823435ce8b1bcc61853a5.png

Edited by Mikkelh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...