Jump to content

Nybegynner med Lee 7/8 Oz Drive Key


spindrift

Recommended Posts

Jeg har i noen år lurt på å starte med haglelading. Jeg kjøpte faktisk Lyman- boken for noen år siden, og har lest den et par ganger. Så kom «Black Week»- tilbud hos Brownells, og jeg gikk i fella.... og kjøpte en Lee Drive Key 7/8 Oz støpeform. Det er kanskje den billigste støpeformen jeg har, som likevel vil koste meg mest penger tilslutt 😀

 

Jeg har lest meg opp (Lyman og Lees ladebøker, samt diverse tråder på Kammeret og Robsoft), men har likevel en rekke spørsmål- som jeg håper dere som er kyndige i kunsten å lade hagle kan belyse for meg. Ettersom jeg har ganske mange spørsmål, vil jeg dele de opp i ulike poster, for ikke å ta motet fra dere ringrevene i faget, som har svart nybegynnere så mange ganger før.

 

Forutsetningene er som følger:

Jeg har bred erfaring innenfor rifleladning med røyksvakt krutt, med spesiell interesse for kulestøping. Jeg har et generelt velmøblert laderom med diverse ladeutstyr (kruttmål, støpegryter etc). Patronene skal skytes i en Baikal O/u 12/76 produsert i 2009, med løse choker, trykktestet for stål. Alle bidrag i tråden taes imot med takk, jeg tar selvsagt selv det fulle ansvaret for resultatene av min egen ladepraksis.

 

Mine målsetninger er, i prioritert rekkefølge:

1) Ikke sprenge hagla

2) Ha det gøy; dette er et rekreasjonsprosjekt til ren hyggeskyting

3) Få tilstrekkelig forståelse til at jeg får et handlingsrom hvor jeg kan drive presisjonsutvikling med slugs, primært Lee 7/8 Oz

 

Jeg har foreløpig ikke skaffet så mye utstyr. Men jeg har kjøpt den nevnte støpetanga, kjøpt NS688 hetter (de eneste europeiske hettene jeg kunne finne) og Vectan A1. Jeg tenkte å ta utgangspunkt i data for 28 g slug i tabellen under

 

975EBE92-DEDB-42B9-A4FE-A0190928E109.jpeg.33e35a0e6b4997f3a0f900d218c076b5.jpeg

 

Spørsmål nr 1

Europeiske hylser (Fiocchi, Nobel, Cheddite) virker nokså standardiserte, såvidt jeg kan se. Rettveggede hylser med separat «base wad» på 6- 7mm. Euro- data spesifiserer ofte ikke hylser. Er det slik at disse hylsene kan brukes om hverandre, med samme data (med litt forsiktighet, selvsagt)?

 

Spørsmål nr 2

Wads. I amerikanske data er wads spesifisert helt eksplisitt. I europeiske data oppgies gjerne «plastic» eller «fibre», uten nærmere spesifikasjoner. Kan man være litt pragmatisk i valg av Wad, så lenge den passer til hylsetypen, og ladningens lengde ift hylselengden?

 

Spørsmål nr 3

Patronlengde/ trykk. Lee Drive Key 7/8 Oz er kort. Jeg regner med at selv ganske høye wads blir for lange. Den konvensjonelle løsningen ser ut til å være at man fyller koppen med tilstrekkelig antall kal 20 Nitro- cards til høyden stemmer. En annen løsning ( i teorien) kan være å korte ned «vingene» på koppen til passe lengde, samt trimme hylsen til en lengde som passer til rullekrymp. En fordel kan være at brukte, stjernebrettede hylser kan trimmes ned litt og egne seg for rullekrymp

 

689DD874-D065-4622-A943-E6DA5D790C6A.jpeg.9534275e1e969e40219ea188622790ed.jpeg

 

På bildet over har jeg tatt en brukt Nobel Sport 12/70- hylse, «rettet ut» stjernebretten litt med en brukt CO2- patron i batteridrill (passer perfekt) og kuttet hylsen på 65mm med rørkutter fra Biltema. Resultatet er en 12/65 «un-skived» hylse. 

La oss si at jeg kjøper B&P Z2M 21 Wad, klipper «vingene» slik at koppen slutter ved enden av slugens bæreflate, kutter hylsene til passe overlengde for rullekrymp. Kan dette fungere med dataene i tabellen over? Kruttets forbrenningsrom, Wad’ens kompresjonssone og motstanden mot kruttgassenes ekspansjon skulle jo være uendret, i mitt hode.

 

Puh, langt innlegg. Takk for tålmodigheten. Flere spørsmål følger, er jeg redd....

 

Edited by spindrift
Fjernet dobbelkopi av bilde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, 

om du kapar bort 5 mm så ändrar du alla parametrar, slug laddas m fördel m nya hylsor ,, det finns nua utan hattar att köpa i ital.  En bra ITALIENSK slug crimper bör köpas benämns ofta Palla eller OTP = orlatora tonda palla 

tonda / rullad , palla slug . 7/8 het drive ska läggas i förladdning och GT och B&P samt nån mer gör höga utan flikar LB27 slug kan de heta, 12/70 hylsor rullas till 58/59 mm total längd., 

kapade hylsor blir bara tok och nåt som korkade jänkare pillar med. Ns 688 är mkt bra hatt som sitter mkt bra i NS , och maxam hylsor . 
 

en fråga dock är det key driver avsedda att lägga i förladdning ? Jag tror det finns båda modellerna. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det är modellen man inte lägger i förladdning så kan du med fördel använda en sk Bior förl och hårda diskar i masonit / hård papp elr sk nitro card . Ditt vectan A1 lär funka bra och du kan lägga dig lite under en 28g dos och mäta farten och 500ms lär inte vara nåt problem, men blir den för bråkig kan du gå över till A0 som är trögare 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen!

Dette er en "drive key" slug, beregnet på å legge i kopp. Det kan bli aktuelt å kjøpe en 525grs diabolo wad- slug etterhvert, MP- moulds har en fin kopi av Lyman.

 

Jeg har også A0 stående klart, det kan evt prøves etterhvert.

 

Jeg skal legge inn en bestilling hos Siarm, må bare fintenke litt over bestillingen slik at alle viktige ting blir med.

 

Jeg starter nok med nye hylser, til jeg har blitt litt "varm i trøya".

 

Får jeg problem med tollen hvis jeg importerer nye hylser med tennhette?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

Da forsøker jeg å ta med noen hylser. Det er endel som er utsolgt hos Siarm nå. Det ser ut til at det blir en Fiocchi non-shived T3 med 616-hette. 

 

 I et tidligere innlegg på Robsoft noterte jeg meg at @culotrangerte europeiske hetter slik:

Sterke: CX2000 > NS688 > 616 > Rio piston-G

Milde: CX100p > 615 > NS686

 

BPI har en lademanual for slug, som skal inkludere data for Lee- slugene, med Vectan- krutt og Cheddite- hylser (og mye mer). De selger den som nedlastbart produkt. Jeg kjøpte den igår, og venter på at de skal prosessere ordren. Jeg venter med bestillingen hos Siarm til jeg har lest denne manualen. Men jeg har merket meg Z2m og RS27- wads. Det blir en ganske stor pakke, tror jeg :)

 

BPI skriver i denne oversikten om rullekrymp at de anbefaler et OS- kort av plastikk med bruddanvisning hvis man lader rundnesede slugs. Jeg kommer primært til å satse på en rullekrymper «per palla» uten OS- kort. Men jeg tar med en standard- krymper og noen slike OS- kort av plastikk, så har jeg forskjellige muligheter.

Link to comment
Share on other sites

En OT palla crimper måste du ha och den har ett högre centrum som håller ner slagen, gualandi diskar är bra om du vill rullstuka vanligt, dock bör du ha en annan crimper , jag brukar rekommendera OMV:s grejer och Italienarna brukar rulla disk m SP12-2  som du även har till vanlig stjärnstilen. Jag hade en BPI slug manual för länge sedan man sålde den ihop med massa andra BPI manualer och slugs plus gjutblock

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Siarm har ikke alle modeller på lager. Det ser (for meg) ut til at OMV- krymper for slug er utsolgt; jeg må nok gå for Siarm PAL-C4. Videre fant jeg en messing- krymper fra OMV som het SP-2, på lager. Disse kan kanskje være OK til slug, henholdsvis med disk og uten?

 

Takk for at du hjelper en stakkar i utstyrsjungelen!

FB1A51C9-E8C8-4358-9DE7-6DD5668B0CBB.jpeg.a22475a4af9f398f133fba26678a9417.jpeg

 

 

8B188167-9A83-4E28-BF76-C0D920A91B7E.jpeg.d7b35466442ff1cfdbb648da1e25581f.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rullekrympet Lee 7/8 oz og 1 oz slugs med "vanlig" 12 kaliber rullekrymper. Så ikke for meg dengang at det var nødvendig med spesialrullekrymper til dette... Har brukt flere slags hylser fra lerduebanen, men ble mest glad i Baschieri & Pellagri, da de er tjukke og seige i plasten... Iallfall de jeg fant. Skar av 5-6 mm av den verste stjernebretten, så ble det veldig bra synes jeg. Men klart - nye hylser er bedre. Jeg fikk aldri den helt store presisjonen, til tross for at jeg prøvde ganske mye med forskjellige krutt og forladninger... typ 5 skudd samlinger på 25 cm @ 35 meter. Men gøy er det jo uansett... :) Jeg har noe LB27 liggende, da passer de Lee slugsene perfekt nedi. Har også endel dekkskillinger i gjennomsiktig plast (BP Clear Disc). Send meg en PM om du vil ha noen vareprøver. Jeg kjøpte kal 12/76 hylser med hetter fra SiArm og fikk sendt med TNT Express i hine hårde dager. Det gikk helt smertefritt dengang, men det er noen år siden nå. Verden er jo i stadig forandring. Har også kjøpt nye kal 12/70 Fiocchi hylser med Gyttorp bunnstempel av Staffans Vapen, men ikke tilsendt, der var jeg på personlig oppmøte i et krutt-ærend... :)

 

Her er bilde av noen skutte LB27 forladninger og en 28g Lee liggende oppi en ny...

102272785_Ladenr18xH024-Forladningene.jpg.e34eca05e90de3fc47de49bdcc507bf1.jpg

 

Og en 28 g Lee slug i en ferdig rullekrympet Baschieri & Pellagri leirduehylse...

Capture.PNG.8228b79e3347bc67638fd8f1fa1ea7d7.PNG

 

Sigurd

Edited by Sigurd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OMV har en egen Web shop numera, men den PAL-C4 på bilden funkar bra och jag har en likadan, sedan ang mässing resp stål så piskar stål mässing alla dagar i veckan , jag har både mässing och stål och använder aldrig nåt annat än stål nu  OMV Sp12-2 är en jävla bra crimper men med den hylsan/guiden man sätter över styr den ännu bättre .. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sigurd skrev (På 5.1.2022 den 21.28):

Jeg har rullekrympet Lee 7/8 oz og 1 oz slugs med "vanlig" 12 kaliber rullekrymper. Så ikke for meg dengang at det var nødvendig med spesialrullekrymper til dette... Har brukt flere slags hylser fra lerduebanen, men ble mest glad i Baschieri & Pellagri, da de er tjukke og seige i plasten... Iallfall de jeg fant. Skar av 5-6 mm av den verste stjernebretten, så ble det veldig bra synes jeg. Men klart - nye hylser er bedre. Jeg fikk aldri den helt store presisjonen, til tross for at jeg prøvde ganske mye med forskjellige krutt og forladninger... typ 5 skudd samlinger på 25 cm @ 35 meter. Men gøy er det jo uansett... :) Jeg har noe LB27 liggende, da passer de Lee slugsene perfekt nedi. Har også endel dekkskillinger i gjennomsiktig plast (BP Clear Disc). Send meg en PM om du vil ha noen vareprøver. Jeg kjøpte kal 12/76 hylser med hetter fra SiArm og fikk sendt med TNT Express i hine hårde dager. Det gikk helt smertefritt dengang, men det er noen år siden nå. Verden er jo i stadig forandring. Har også kjøpt nye kal 12/70 Fiocchi hylser med Gyttorp bunnstempel av Staffans Vapen, men ikke tilsendt, der var jeg på personlig oppmøte i et krutt-ærend... :)

 

Her er bilde av noen skutte LB27 forladninger og en 28g Lee liggende oppi en ny...

102272785_Ladenr18xH024-Forladningene.jpg.e34eca05e90de3fc47de49bdcc507bf1.jpg

 

Og en 28 g Lee slug i en ferdig rullekrympet Baschieri & Pellagri leirduehylse...

Capture.PNG.8228b79e3347bc67638fd8f1fa1ea7d7.PNG

 

Sigurd

Nu kanske jag regnar på din parad, men så jäkla bra blev dom inte, kantern är för tjocka och det ser ut som du ” härdat ” dom med hårt tryck. Sedan ska man aldrig kapa bort stjärnstuken och köra med samma data som en fullängd, Amerikanare gör så men dom är långt ifrån några finlirare. Sedan är vitsen med en crimper avsedd för just slug att den gör att toppen på slug sätts på säkert avstånd från kanten, och det är av samma anledning man inte använder spetskulor i rörmagasin på bygelrepeter …  visst om du bara skjuter den i ett brytvapen så okay , men om någon med en halvauto/pump kopierar sådan data kan det ta en annan vändning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Slenger meg med, siden jeg også er lit rar 😛

Har ladet en god del lee 7/8.

Nå er det en del utfordring med å få tak i koponenter, men min erfaring er at Amerikansk er best. Nå er det svært vanskelig å få tak i hogdon krutt pga. kokko eu-regler. Vithavouri har ikke noe spesielt godt egnet krutt til hagle.

AA hulls 12/70 med mec wad 209A primer 34 grains hs-6

Eventuelt Longshot som også er et supert krutt. 

 

De er veldig presise og gir samme sammling I alt slags vær.

 

Tolk wad med slug i, det skal være tight, men du skal ikke måtte hammre den gjennom. Det er ikke heldig med for trang trangboring med en slik slug. For meg med kombinasjon over ble den skeet .725 eller rifled choke tube.

På 50 m får jeg med 5 skudd:

15cm sk

7,5cm rifled choke

 

Fordel med aa hylse er at den fanger kruttet, (kon I bunnen).

Problemer med mange de europeiske er at de er for store/rettvegget. Krutt kan falle forbi Gass seal og da får man varierende ladninger.

 

209A primer er magnum den tenner kruttet bedre, gir ofte gjevnere hastigheter også i kaldt vær.

 

Man må i utgangspunktet følge ladetabeller vær forsiktig med å være for kreativ. Ha alltid noe ladetabeller å henge det på. Noen wadder gir betydelig høyere trykk enn andre. Har gjort noen små vurderinger selv, men da har man gjerne redusert landing først, sjekket hastigheter og generelle tegn på uønsket trykk. Anbefaler ikke disse vurderingene i started,og det er ikke de største endringene

 

Lyman 525 kan være betydelig enklere å få presisjon med, da bruker man som oftest waa12r eller waa12.

 

Kan vurdere lee load all, da kan du skyte de samme hylsene flere ganger, mener også hver patron blir mer like, noe som ofte gir bedre sammlinger.

 

Fordelen med wad er jo å slippe blying, men tror nok en slug som ikke trenger å ligge I wad er betydelig mer presis.

 

Skjøt med fabrikk federal truball slug på 100m (den ligger ikke i wad) det var nesten bedre enn bøylerifla, men et S... rekyl liggende da 😛

opplanet-mec-straight-eight-petal-wad-12-gauge-1-125-ounce-500-per-bag.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill!

 

Jeg lagde en stor "handlekurv" hos Siarm med hylser, wads, et par ryllekrympere etc.

Under utsjekking fikk jeg beskjed om at fraktkostnader ikke kunne beregnes automatisk. Jeg ble bedt om å legge inn betalingsinformasjon for fraktkostnader på 1000€...... Og fikk litt kalde føtter. Jeg har sendt mail til Siarm for å be om overslag på fraktkostnader, men ikke fått svar ennå.

 

I mellomtiden har jeg kjøpt en Lee load-all 2, og BPI sin slug- manual. Den inneholder ladedata med endel europeiske komponenter, og allverdens slugs (inkl rundkuler). Data for både rullekrymp og stjernebrett. Tror kanskje jeg starter der, pent og forsiktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (6 timer siden):

Takk for innspill!

 

Jeg lagde en stor "handlekurv" hos Siarm med hylser, wads, et par ryllekrympere etc.

Under utsjekking fikk jeg beskjed om at fraktkostnader ikke kunne beregnes automatisk. Jeg ble bedt om å legge inn betalingsinformasjon for fraktkostnader på 1000€...... Og fikk litt kalde føtter. Jeg har sendt mail til Siarm for å be om overslag på fraktkostnader, men ikke fått svar ennå.

 

I mellomtiden har jeg kjøpt en Lee load-all 2, og BPI sin slug- manual. Den inneholder ladedata med endel europeiske komponenter, og allverdens slugs (inkl rundkuler). Data for både rullekrymp og stjernebrett. Tror kanskje jeg starter der, pent og forsiktig.

Fornuftig å holde seg enten til Amerikanske komponenter eller Europeisk som du gjør, slik at man følger ladetabell. Skjønner godt du fikk kalde føtter på den frakta :P Hva slags krutt går du for ? Får håpe ikke komponenter forsvinner når du har funnet det som går som ei "kule", det har skjedd meg mer en en gang på krutt og wads :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ganske mange haglekrutt på hylla, siden jeg har drevet en ganske utstrakt virksomhet med reduserte ladninger med støpte blykuler i riflepatroner i noen år:

 

- IMR PB

- Hodgdon Universal

- Vectan Prima V

- Vectan A0

- Vectan A1

 

Hylsene jeg har tilgjengelig nå, er euro-hylser. Så det blir å starte der. Enten med italienske data (for litt tyngre slug) for A1, eller BPI- data med Prima V, som muligens passer bedre mtp brennhastighet med den lette slug’en.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (51 minutter siden):

Jeg har ganske mange haglekrutt på hylla, siden jeg har drevet en ganske utstrakt virksomhet med reduserte ladninger med støpte blykuler i riflepatroner i noen år:

 

- IMR PB

- Hodgdon Universal

- Vectan Prima V

- Vectan A0

- Vectan A1

 

Hylsene jeg har tilgjengelig nå, er euro-hylser. Så det blir å starte der. Enten med italienske data (for litt tyngre slug) for A1, eller BPI- data med Prima V, som muligens passer bedre mtp brennhastighet med den lette slug’en.

 

 

Du må poste hva slags samlinger du får, når du har snekret det i hop. Får håpe du treffer riktig kombinasjon relativt kjapt.

 

Link to comment
Share on other sites

Sigurd skrev (På 5.1.2022 den 21.28):

Jeg har rullekrympet Lee 7/8 oz og 1 oz slugs med "vanlig" 12 kaliber rullekrymper. Så ikke for meg dengang at det var nødvendig med spesialrullekrymper til dette... Har brukt flere slags hylser fra lerduebanen, men ble mest glad i Baschieri & Pellagri, da de er tjukke og seige i plasten... Iallfall de jeg fant. Skar av 5-6 mm av den verste stjernebretten, så ble det veldig bra synes jeg. Men klart - nye hylser er bedre. Jeg fikk aldri den helt store presisjonen, til tross for at jeg prøvde ganske mye med forskjellige krutt og forladninger... typ 5 skudd samlinger på 25 cm @ 35 meter. Men gøy er det jo uansett... :) Jeg har noe LB27 liggende, da passer de Lee slugsene perfekt nedi. Har også endel dekkskillinger i gjennomsiktig plast (BP Clear Disc). Send meg en PM om du vil ha noen vareprøver. Jeg kjøpte kal 12/76 hylser med hetter fra SiArm og fikk sendt med TNT Express i hine hårde dager. Det gikk helt smertefritt dengang, men det er noen år siden nå. Verden er jo i stadig forandring. Har også kjøpt nye kal 12/70 Fiocchi hylser med Gyttorp bunnstempel av Staffans Vapen, men ikke tilsendt, der var jeg på personlig oppmøte i et krutt-ærend... :)

 

Her er bilde av noen skutte LB27 forladninger og en 28g Lee liggende oppi en ny...

102272785_Ladenr18xH024-Forladningene.jpg.e34eca05e90de3fc47de49bdcc507bf1.jpg

 

Og en 28 g Lee slug i en ferdig rullekrympet Baschieri & Pellagri leirduehylse...

Capture.PNG.8228b79e3347bc67638fd8f1fa1ea7d7.PNG

 

Sigurd

Hei ut fra amerikanske forum og det jeg kan bevitne så er ikke wadden den beste, den skal nesten kunne brukes igjen. De bør være nokså like etter de er skutt, samt at de bør ikke ha stygge kraftige deformeringer. Waddene er ganske ødelagt etter skyting fra bilde, det er ofte en god indikasjon på at man mister presisjon. Det er også ganske stor forskjell på waddene. Det ser ut som noen av sluggene har skilt seg fra wad veldig tidlig, noen har fulgt med for langt og andre et sted imellom. Det kan se ut som kombinasjonen er en tanke tight gjennom løp/choke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...