Jump to content

Småviltjakt, med og uten lokk


Retr0

Recommended Posts

Starter en post med de småviltene som er mest akutelle for meg å jakte, der jeg leter etter tips og slikt om de enkelte jaktformene. Da jeg ikke er en erfaren jeger, har bare vært med på tilsynsjakter og har akkurat begynt selv.

Har kunnskaper om de fleste jaktbare småvilt artene og hvordan de kan jaktes, men da bare fra jegerprøven og tilsynsjakt. Mangler fortsatt endel for å få suksessrike og spennende jakter, føler jeg.

 

Starter med andejakt. Denne jaktformen er blant topp 5 av de kjekkeste småvilt-jaktene hos jeg. Har lest endel omkring andejakt og slikt, men finner ikke så mye annet en at en skal ha lokke-ender uti ganske nærme land (slik at en kan se bunnen) og ha dem litt spredt og gjerne med halen mot vinden. Trenger litt mer detaljert, gjerne med bilder. :)

 

Har selv gått til anskaffelse av 3 par lokkender (stokkender) fra Jaktdepoet. Og kjøpte meg en ande-lokk fløyte fra XXL. Har ikke prøvd dette skikkelig, eller hvertfall ikke fått noe utslag.

 

Så hvordan skal jeg gjøre for å få en velykket ande - jakt ? Tror jeg har det utstyret som skal til iallefall. ( Kammo-nett, kammo-klær ink. finnlandshette, lokkeutstyr som nevnt)

Har tilgang til mange vann og sjø å jakte langs. Har vel mest erfaring langs sjøen, her jeg har sett mest og fått mest ender under tilsynsjakt.

1. Skal ande-jakta forberedes/utføres likt uansett om det er ved sjøen og ved et vann?

2. Hvordan skal jeg plassere lokke-endene? Formasjon, avstander, kjønn osv.

3. Noe spesielt tau som kan være lurt å bruke, med tanke på at det kanskje kan gå i oppløsning av å være lenge i saltvann og søkke?

4. Hvordan skal jeg selv plassere meg, med nett og avstand fra land? Skyter bra med salong... Hagle treffer vel de fleste med innenfor den forsvarlige skyteavstanden.

5. Skal det være søkke i hver and? Hadde vært fint med en litt detaljert forklaring på hvordan jeg skal sette opp lokke-endene.

6. Når om dagen, morgen og/eller kveld, skal endene settes ut, når funker det best med lokke-ender?

 

Uten lokkemidler:

Hvordan kan jeg da jakte ender effektivt? Er da smygjakt den beste måten? Har hørt noen bruke spits og slikt, men jeg har ikke spits, og skal heller ikke skaffe det for å ha den til jakt. Har en belgisk fårehund, og den skal være en god turkamerat og en familiehund :)

Posteringsjakt uten lokkefugler er vel så og si idioti, da en kan være heldig og treffe på en andeflokk som kommer flygende på skuddhold for haglen.

 

Skarvejakt: Har jeg aldri vært på, bare komt en og annen flyvende når jeg har sittet på andepost. Er det likt med denne som med andejakten? Posteringsjakt med lokke-skarver? Eller smygjakt og jakt ved hjelp av hund? Har veldig lyst å prøve skarvejakt for seg selv. Så noen som har lure tips og erfaringer og dele?

 

Kråkefugler og måker: Noen som har spesielle metoder for å få uttelling i dette? Selv føler jeg at denne jaktformen er ganske enkel. Det finnes mange av dette viltet, og det er forholdsvis lett og jakte. Jeg pleier og postere eller smyge på dette viltet. Jeg har endel brød og to-tre lokke-kråker som lokk. Plasserer meg ca. 40 meter fra lokkematen. Skal jeg bare jakte med salongen, øker jeg gjerne avstanden opp til 70 meter. Har fått uttelling i denne jakten, og føler jeg får mer ved sjøen også her.

 

Skogsfugljakt(Storfugl, Orrfugl, Rype og Jerpe) : Jakter vel de fleste ved å gå lange turer på fjellet ofte med en fuglehund som trofast hjelper, iallefall rypen. (?) Jeg selv har jaktet dette viltet med å gå på fjellet og i skog. Der det mest går i støkkjakt og litt smygjakt. Her trenger en ikke alverdens med utstyr. Dette viltet treffes ikke så ofte på og er mer "vart" enn annet småvilt.

 

Duejakt: Har jeg aldri vært på, men det ser vanvittig kjekt ut. Noen som kan fortelle om dette og dele erfaringer? =) Har fått med meg litt om denne jakten hvertfall. Vil man ha en tung sekk med seg hjem kan det være lurt og reise litt og finne en grunneier som eier en åker der duer holder til og få jaktet her. Da er det vel posteringsjakt og smygjakt som brukes. En har lokkefugler og sitter og venter på at duene skal komme. Eller så kan man smyge på duer som sitter i åkeren.

 

Ravnejakt: Har jeg aldri vært på, men har sett ravner på kråkejakt, men aldri skutt ravn. Noen som har noe og dele om dette? Denne fuglen er svært smart, så skulle jeg begitt meg ut på denne tror jeg at jeg måtte fått litt tips først...

 

Harejakt: Har vært på endel harejakter, der også jeg har skutt hare. Bare med hund da, så har vært med andre, siden jeg ikke har noe jakt-hund som nevnt. Er det noen annen form for jakt på hare som er effektiv? Noen som jakter på hare annerledes enn; løs på drevet - halsende hund?

 

Mink, Mår og Røyskatt: Har vært på noen minkjakter. Har også drevet med fellefangst av mink og mår, men bare fått 1 mink, ble for mye arbeid i et område med så lite mink...

Lurer litt på hvordan jeg kan jakte mår og mink og til dels røyskatt. Må det nesten brukes hund? Det går jo an å smyge vist en ser en mink da, men dette er jo høyst usansynlig. Så det er vel helst med hund eller posteringsjakt med og uten lokk som er greien her? Siden minken og måren er jo stadig på vandring etter mat eller i hiet. Har selv bare jaktet med hund, der jeg var på holmer og lette etter den lille rakkeren, hunden fant hiet, den skremtes ut og vi skjøt. Noen som har noe å dele av erfaringer og tips til jakt på disse artene?

 

Revejakt: Har jeg aldri vært på. Har veldig lyst og kommer nok til å begynne med det da jeg skaffer meg en .223. Men hvordan kan en jakte dette effektivt? Hijakt med postering eller med hund? Lokking ved mat og postering? Hva er deres erfaringer, og hva mener dere skal til for å lure reven på best mulig måte?

 

 

Dette ble en lang post. Hadde først tenkt og spørre om andejakt. Men så tenkte jeg, skit au. Er jo fersk jeger på småvilt, er bare bedre med hjelp og går raskere og få suksess med litt forhånds hjelp enn å utvikle kunnskaper selv. Uansett om det beste er å prøve seg frem, så vil det gå raskere å få flere fine opplevelser med litt forhåndskunnskaper :)

Kunne jo selfølgelig letet som en gal på nettet og lest bøker og forlager opp og ned om dette og blitt helt "proff" på småviltjakt. Men, dette orker jeg rett og slett ikke, ikke skal jeg gå så inn på det heller.

 

Takker alle som gir utfyllende svar og deler sine kunnskaper og erfaringer + tips :D

 

Mvh. Yngve

Link to comment
Share on other sites

Duejakt : Det jeg gjør når jeg jakter duer er å sette ut ca. 25-30 lokkeduer på en åker (der hvor jeg selvfølgelig har grunneiers tillatelse) Desto flere du har, jo bedre er det. Du plasserer lokkeduene i en V form mot vinden. Due lokken du får kjøpt hos XXL er veldig effektiv. Jeg posterer max 30m fra lokkeduene med camonett forran og på sidene av meg.

 

Harejakt : Harejakt med hund har jeg ikke vært så mye borti men vinterjakt på Hare er en morsom jaktform (sporjakt) Der mann finner så og si ferske harespor og bare følger på helt til mann ser Haren.

 

Skogsfugl : Skogsfugl jakta er ingen enkel jaktform nei. Så det er nok ikke sånn som du sier at mann treffer det som er innen for skuddhold med hagle. Men hvordan du jakter skogsfugl får du nesten finne ut av selv. Det er egentlig bare å komme seg ut i skauen. Du finner jo masse stoff om hvor skogsfuglen befinner seg på nettet :wink:

 

 

Håper det var til litt hjelp :wink:

 

Fjernet unødig sitering

Mildot global moderator

Link to comment
Share on other sites

Posteringsjakt uten lokkefugler er vel så og si idioti,

Da må du gjerne kalle meg idiot, for jeg har ikke handla lokke-ender enda.

Likefullt har jeg skutt rundt 30 ender denne sesongen. :wink:

Jakter langs en elv/bekk som renner langs en hel masse jorder, og endel sjøfugljakt.

Heller ikke med skarv har jeg brukt lokkefugler, kun skutt de på trekk. Ikke noe pes det...

 

En har lokkefugler og sitter og venter på at duene skal komme. Eller så kan man smyge på duer som sitter i åkeren.

Å smyge på duer tror jeg blir mer smyging enn jakt. :mrgreen:

De er ekstremt vare på bevegelser...

Gjør som probe skriver over her, det funker. Og hvis du har råd, så kan jeg varmt anbefale en "duemagnet". Funker noe helt sinnsykt!

 

Hva er deres erfaringer, og hva mener dere skal til for å lure reven på best mulig måte?

Åtejakt er nok det mest vanlige, og det letteste om man ikke har hund som er laget for revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Takk begge to :) Skal prøve og sette opp en reveåte i nærheten av bestefaren min sin hytte, her er det et fast revetrekk. Siden det for ikke mange år tilbake var minkefarm her, da gikk reven og snoket til seg maten. Det er også sauer her, og folk har sett rev som har tatt lam her. Så håper på å få noe ut av åte. Dette virker veldig spennende og som at det virker veldig bra.

 

Duejakt skal jeg se nærmere på... Det er jo ikke akkurat noe åker-land her jeg bor. Må nok reise til jæren - området... Her jeg bor er det liksom bare trekkfugler jeg ser, eller en og annen ringdue i nabolaget eller i skogen. Men skal jeg ha litt mat ut av det, så må jeg nok ta turen til en åker-eier og be om jakttilatelse og skaffe meg noen titals lokke-duer :)

 

Skogsfugl skal jeg prøve meg på så snart September kommer... Har aldri vært på dette med rifle, virker også spennende. Hadde vært kult å gått i områder der du vet at det er storfugl, og bare hørt dem og sneket seg inn på dem med en .223 :)

 

Der sa du noe Probe som jeg helt hadde glemt! Sporjakt på hare er også veldig spennende! Det prøvte jeg helt tidlig i tilsynsjakten, det var utrolig så spennende det var ettersom du kom nærmere haren. Fikk også skutt et par på sporjakt. Har et ganske så bra hareområde ikke langt fra meg heller, så dette skal prøves, nå som jeg ikke har hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Skarvejakt:

 

Jeg har kun jaktet storskarv, for det er denne jeg finner utenfor kysten der jeg jakter.

Skarven liker å holde seg på grunne farvann, gjerne typisk 10-20 meter fra land, og ved typiske sandbunner hvor den ser fisken lett.

Typisk hos oss har den et avgrenset område på 100 meter de samler seg for å jakte. Som regel har skarven 2 tilholdsplasser, et område den jakter og et område den tørker fjærdrakten, også kjent som "skarveberg". Jeg praktiserer snikjakt. Veldig enkelt så går jeg ned til kyst linja og ser etter skarv med kikkert.

Når jeg først har funnet område de ligger i så sniker jeg meg mot dem. Da dem svømmer rundt kommer dem som regel ganske nært land av og til. Da gjelder det å time spranget. Når fuglen dykker trekker jeg meg ned til havkanten og da den kommer opp kan man skyte. Som regel er det på 10-20 meter hold. Det beste er å støkke fuglen opp fra vannet, da den har ganske kraftige vinger. Bruker du nr 3 hagl med kraftig ladning har du god skjangse. Husk at fuglen er tung og ligger lavt i vannet. Den har en brun/svart farge som gjør at du bør holde øyene på fuglen.

 

Skarven flyr meget sjelden over land. Så du må forvente å hente fuglen i vannet.

 

Praktiserer samme type jakt med fiske/dykk ender også. Da det er endel laksender i samme område som skarven holder seg til.

 

Tips: Ha båt klar til å kunne ro ut og hente / Evnt våt/tørr drakt til å hoppe ut å hente.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...