Jump to content

.243 Scirocco 90 gr og terminalballistikk i rådyr


Svein Lerbrekk

Recommended Posts

Hei

 

Har en 243 Tikka T3 SV SS med 1:10 twist som jeg bruker til rådyrjakt, har til nå skutt 8 dyr med rifla og 90 gr Scirocco kuler.

Kulene er ladet til å gi 960 m/sek og gir meg sammlinger på 20 mm på 100m og runde og fine hull i skiva, men har hatt noen rare utslag ved treff i dyra, dvs at selv om dyret står med siden mer eller mindre vinkelrett på så er utgangshullet en helt annen plass en en skulle vente, på det siste dyret var innskuddet rett bak bogen, men kula hadde utgang høyt oppe i nakken uten at hullet var spessielt stort, litt mindre enn en femmer.

Virker som kula ikke er stabil nok ved treff i dyr, har ikke forsøkr å gå opp eller ned i hastighet da presisjonen er bra.

Er det andre som opplever det samme med denne kula og 1:10 twist ?

Eller har dere forslag til andre kuler som er egnet for rådyr og har en brukbar BC, Har sett på Rhino SS men den har BC som en stein og er vel lite egnet på vindfulle Jæren:

Link to comment
Share on other sites

95 eller 100 grs Nosler Partition pleier å være veldig god medisin..

Ellers er 100grs Sierra Pro Hunter også er grei kule som pleier å stabilisere greit.

Uten å ha skutt med den vil jeg tro at 90 grs Scirocco er lengre enn disse kulene jeg nevner, og at stabliteten er

såpass på grensen at ved treff kan den kante i dyret. (?) Bare en teori...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...