Jump to content

Ladedata 223 GMX 50 grn (N530)


Torstein

Recommended Posts

Hei, har kjøpt inn litt Hornady 50 grn GMX kuler til 223'en.

Har N530 og N140 krutt tilgjengelig.

Jeg har ladet opp til 23 grn med N530, men får ikke opp farten skikkelig gjennom min 20" Howa mini action. Ligger på rett under 2700 fps.

Finner ikke håndfaste ladedata på denne kulen med dette kruttet, så jeg tør ikke dra på voldsomt mye mer.

Presisjonen er super på 100 mtr, men jeg må ha litt mer fart. 

 

Er det noen som har erfaring med denne kulen/kruttet og hva har dere lagt dere på?

 

Mvh

TT

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har kjørt en runde med testing med N-130. Jeg tviler på at N-140 er noe godt alternativ.
Jeg var nok litt modig å startet for høyt og fikk relativt stor høydespredning og endel trykktegn. Jeg er ikke kjent med N530, men ut fra tabeller ligger det ca midt mellom n-130 og N-140.

Jeg har brukt opplysninger fra Barnes for å komme i gang. COL=55,37 max/min 22,8/24,8grn H335. (H335 er litt hurtigere enn N530)
23grn virker å være en ganske fin startladning. Jeg tviler på at du vil få mere konkrete tips enn at du må jobbe deg gradvis oppover og følge med på presisjon og trykktegn underveis.

Ut fra opplysningene til Barnes bør det være fult mulig å øke ladningen din endel (på eget ansvar)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...