Jump to content

Kulevekt og evt kompensasjon av lading


ToreE

Recommended Posts

Mulig dette er bare flisespikkeri, men jeg målte vekta på en boks med homogene 180 gr Barns kuler, og vekta på selve kulen differerte fra 179,4 -180,3. Ca 55 % lå på oppgitt vekt. 

Er det noen grunn til å kompensere med kruttvekta på de som ligger under, og de som ligger over. Dette for å få mest mulig lik bane på prosjektilet?  Eller er slike forskjeller innenfor det som er normalt. 

 

Edited by ToreE
Link to comment
Share on other sites

Hvor god er du til å skyte?

 

Ikke for å være kjip eller flåsete men jeg tror at siden du spør om dette så bør fokuset være på trening av skytteren og ikke ting som variasjoner i kulevekt (om du kjøper normal kvalitet fra en noenlunde kjent leverandør).

 

Det samme med alt det andre som er relatert til hjemmelading, det er så enkelt å nerde ut over utstyr og småtteri når den store feilkilden er skytteren.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du skriv ikkje kva rifle du har, men ein kjapp sjekk i GRT med Barnes TTSX, 30-06 og N160 krutt antydar 814.2 m/s med 180.3 gn og 815 m/s med 179.4 kule.  Så må du vite evt. skilnad på BC på kulene.  Viss du klarer å få noko som helst fornuftig resultat ut av å kompensere kruttmengda der blir eg veldig imponert.  I alle fall på dei holda det er fornuftig å skyte med TTSX.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...