Jump to content

behandling av haglestokk


andreasli

Recommended Posts

har pusset ned stokken på hagla, pga slitasje og fordi jeg ville ha en annen farge på den.

så nå lurer jeg på om det er noen her inne som har erfaring med forskjellige typer oljer.

stokken er av valnøtt. og jeg kunne tenkt meg å få stokken litt mørkere enn den var.

 

noen som har gjort noe lignende, så legg ut bilder og skriv hvilken olje dere brukte og hvordan dere gjorde det.

 

mvh:andreas:)

Link to comment
Share on other sites

Når du har pusset kolben helt ned og den er klar for å bli oljet / lakket så må du tilføre litt fuktighet (vann) slik at trefibrene reiser seg. Når den er tørr igjen kan du fjerne fibrene med veldig fint pussepapir (800-1000-1200) Når det gjelder farge, så kan du legge den fargen du vil ha på kolben ved å kjøpe små poser med pulverbeis som du blander ut i vann. En type heter "Herdins pulverbeis" leveres i mange farger og du blander selv ut nyansen. Du får den hos malerforretningene. Etter at et tynt strøk med beis har tørket godt, kan du igjen pusse over kolben med stålull av veldig fin kvalitet. Legg på et nytt lag med beis som må tørke godt inn. Deretter er det bare å legge på så mange tynne lag med olje/lakk du vil ha. La det tørke godt mellom hvert strøk ! Legger du på olje, så er det bra å bruke fingre og håndflate for å gni dette inn i kolben. Håndvarmen åpner porene i treverket og oljen trenger lettere og dypere inn. Ikke bruk hva som helst av olje, undersøk med en børsemaker som veileder deg da det er mye på markedet som ikke egner seg like bra når du starter med "råkolbe". Tips ! (Hagens børsemaker i Oslo har veldig bra skjefteolje til dette bruk) Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...