Jump to content

krutt og korte piper


BENELLI M4

Recommended Posts

har kappet pipene på børsene mine for å få ned totale våpenlengden pga montering av demper. er rimelig fersk som hjemmelader men har fått med meg at de forskjellige typene krutt har forskjellige brennhastigheter. er det så enkelt at man vil få høyere hastighet med raskere krutt i korte piper. feks hvis vanlighvis n-150 ga høyere hastighet enn n- 140 i den orginale pipa kan ting ha forandret seg. litt tungvint forklart dette.men håper dere forstår hva jeg egentlig lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet, eller rettere sagt forholdet hylsevolum/kaliber er den mest avgjørende faktoren ved hastighetstap.

To ytterpunkter kan som eksempel være 300 RUM og 300 Whisper for å holde seg innen samme kaliber.

RUMen har et enormt hylsevolum i forhold til kaliberet og trenger meget saktebrennende krutt.

Whisperen har et meget lite volum og trenger dermed raskere krutt.

Hastighetstapet er betraktelig mye større pr cm for RUMen enn for Whisperen ettersom en RUM med kort pipe ikke

vil klare å brenne opp kruttet før kula er ute i friluft. Egentlig ganske logiskt dette

 

For å driste meg til å gjette litt tipper jeg du snakker om en 308 siden du nevner N-140/150.

Dette er et kaliber som gjerne bruker middels til raske kruttyper og har et middels til lite hylsevolum og taper lite hastighet pr cm

kappet løp.

Ting har nok ikke endret seg så voldsomt hvis du skal sammenligne disse to kruttene.

N-150 vil fortsatt passe bedre til tunge kuler enn N-140.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...