Jump to content

Veidemann fimbul erfaringer ?


fluefiskern

Recommended Posts

5 hours ago, fluefiskern said:

erfaringer med veidemann fimbul dressen ?

Ja, veldig varm når det er kaldt. Bør være blå grader, ellers så blir det badstue inne i dressen.

 

5 hours ago, fluefiskern said:

Vanntett?

Vanntett skal jeg ikke si så mye om da jeg ikke har brukt den i pøsregn. Da er denne dressen uansett for varm. Men holder i snøvær.

 

5 hours ago, fluefiskern said:

Lydløs?

Ja, i forhold til mye annet.

 

5 hours ago, fluefiskern said:

For varm til smygjakt på rådyr når det er +5 -5 ? 

JA, det blir alt for varmt.

I minus 20 eller kaldere kan det være, om du smyger ekstremt sakte, eller det er veldig kald og frisk vind.

Men det har jeg ikke prøvd. Har brukt den til lokkejakt på rev på vinteren. Og "smyget" meg frem til post. Det bør ikke være langt å gå, selv i mer en minus 5, så blir jeg fort varm. Men jeg er heller ingen frysepinne, så mulig noen klarer å bevege seg i den uten å bli svett. For å unngå å fryse bør man unngå å bli svett. Veldig fin til å sitte dønn stille i veldig kaldt vær. Stort sett føttene som blir kalde, så fottøy er noe som bør være med i vurderingen. Hjelper lite med varm dress om fottøyet ikke matcher.

Til postering på villsvin i Sverige har jeg også brukt den, og det var vel derfor jeg kjøpte den.

 

Prisgunstig og fornuftig, men med begrenset bruksområde, er min vurdering. Angrer ikke anskaffelsen, selv om den ikke blir for mye brukt. Global warming har vel skylda 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for ett godt svar, da blir det kun fimbul vinter, når snøen først kommer

 

Noen som har tips til en "tilsvarende dress" til de litt varmere dagene ? Evt jakke/bukse, gjerne med kamuflasje. Skal kun brukes på jakt

 

Det er mye sur vind i området vi jakter og den 7000kroners fjellreven jaktdressen er absolutt ikke evig lykke under sånne forhold

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...