Jump to content

Hvordan leser man taksering av fugl?


ko-stens

Recommended Posts

Titter litt på skogsfugltakseringer noen steder i Hedmark med tanke på jakt, men blir ikke helt klok her... Når er det bra? Når er det dårlig?

 

Legger ved eksempler fra Trysil, Engerdal og Vang almenning (Hamar kommune):

 

Trysil (har "fri" tilgang til jakt rett før Osensjøen på grensa mot Elverum)

Område

Ant. linjer

km taksert

Ant observasjoner

Ant. fugl

Totalt

37

100,4

61

148

Ljørdalen

24

62,3

45

114

Trysil

13

38,1

16

34

 

 

 

 

 

 

Engerdal (tatt med for sammenligning siden det for min del ser så bra ut der)

Område

Ant. Linjer

Km taksert

Ant observasjoner

Ant. fugl

Vilt 1

56

190,4

159

850

Vilt 2

3

36

59

396

Vilt 3

13

54,7

42

237

Vilt 4

34

99,6

58

217

 

Hamar/Vang almenning (har sesongkort der)

Ant. Linjer

Km taksert

Ant observasjoner

Ant. fugl

46

148,1

116

303

 

Var en tur i Trysil i helga, men det var skuffende dårlig. Lørdag hørte jeg bare tre fugl i det fjerne, pluss at jeg så to orrhøner fly ut foran bilen på vei inn dit. Søndag kom jeg over et kull på tre eller fire fugl (fikk den ene, en orrhanekylling, for førstegangsjegeren min, en breton unghund) og så to orrfugl til. Vi gikk til sammen ca 17 km. Det var mye, mye bedre der i fjor, så det ser ikke bra ut i år. Men hvordan blir det i Trysil/Ljørdalen sammenlignet med Engerdal og Vang? Det ser jo vanvittig mye bedre ut i Engerdal, i hvert fall, men der ble det jo taksert flere kilometer og, men uansett, estimert antall fugl er jo uansett mye, mye høyere. Samtidig er ikke antall observasjoner veldig mye høyere om en i teorien halverer antall kilometer. Da ser det kanskje bedre ut utenfor Hamar?

 

Men hvorfor er estimert antall så mye høyere? Hva tas det utgangspunkt i?

 

Andre steder ser jeg de bruker tetthet pr. km2. Feks i RASA (Romedal og Stange almenninger). Der står det 15,9 fugl pr km2, men det står ingenting om det er estimert eller observert. Der er det uansett mye bedre enn i fjor, da det var 9. Det er det høyeste tallet siden 2015, i hvert fall. Finner ikke tall for tidligere år for de andre eksemplene, men jeg hører det er bra mange steder. Min erfaring med Trysil på det lille området jeg har jaktet på, er at det er dårligere enn på mange år der, i hvert fall. Mulig det er en tilfeldighet, men noe merkelig er det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...