Jump to content

Norsk Jernbanespiker


LawftyGoals

Recommended Posts

Hei!

Noen som kjenner til om disse er herdbare?

 

Har funnet noen og sett at smiutstyr mener de er av mild stål. Samtidig mener de at man kan lage kniver av dem og lenker til railroad spikes.

Slik jeg skjønner det er de Amerikanske herdbare. Er de norske det også?

 

ENDRING;

Om noen skulle søke dette opp i framtiden har jeg funnet ut at de fleste jernbanespiker er faktisk av mild eller hardere stål, men ikke hard stål, dette betyr at de egner seg ikke til nnivlaging, bortsett fra i tilfelle det skal lages kun for utstilling eller hvis det legges hard stål i midten.

 

 

Edited by LawftyGoals
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du funnet karboninnholdet? Hvis de harde har ca 0.5% karbon kan det brukes til kniver og verktøy som ikke skal være skarpt, dvs ha større eggvinkel. Jeg har lagd kniver av alt mulig skrot; hov rasper, sagblader, fjærer osv. og de har tatt herding. De kan selvfølgelig ikke sammenlignes med ordentlig  knivstål, men det er moro lell! Skulle vært moro å lage en norsk Railroad spike kniv   

 

Ellers er det to måter å finne ut om de kan brukes, herde en bit å se om fila biter eller biten blir sprø. Og så kan gnistprøving brukes.

Produksjon | Bildearkiv

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...