Jump to content

Våpnene mine 6 måneder i Tollen!!!


9,3x62 SL

Recommended Posts

Da jeg flyttet til Sverige tidlig i vår/sommer, skulle jeg jo selvfølgelig ha våpnene med meg.

Men det ville ikke Politiet :evil: Ikke uten kamp iallefall. En kamp som jeg vant! :D

 

Ja, jeg gikk jo til Politistasjonen. De ordnet med innførelsestillatelse til Sverige. Dette var 6 måneder siden.

Ja, jeg trodde jo at alt var "Frid och Fröjd" men tydeligvis ikke. Da jeg kom til grensen tok jeg våpnene inn på Tollstasjonen. (TULLstasjonen). "Har du svensk lisens på disse"

"Eh..Nei" måtte jeg jo si. Så der ble våpnene liggende.

 

Følgende våpen:

Mauser k98, 7.92x57

Tikka m65, 30-06

Sauer 200 STR, 6.5x55

Winchester mod. 12 pumpehagle kal. 16. (Noen som vet patronlengde :roll: )

Bajkal IZH 43, 12/70

 

Da måtte jeg søke om svensk lisens på samtlige våpen. Dette tok noen måneder.

En rekke med misforståelser mellom det svenske og norske politiet. Husker ikke alt som skjedde, men kun en liten del av det er nevnt her nå.

Og det rare var at dersom jeg ville ha Saueren så måtte jeg ha vært medlem i minst 6 måndeder i et svensk skytterlag. Jeg har nå meldt meg inn i skytterlaget. Registrerte Saueren for JAKT. Bare for å få den i huset. Da jeg har vært medlem nok lenge i skytterlaget må jeg søke om baneskyting, slik at jeg kan bruke den der. Enda mer tull skjedde så, med lisensene.

 

Men for en uke siden, da endelig alle lisensene var godkjente, fikk jeg vite at våpenskapet som var godkjent i Norge, IKKE var godkjent i Sverige :evil: Hrrrmf! :evil:

 

Nå er jeg 5500 kroner fattigere pga. våpenskapet, og skal ENDELIG få hente våpnene på lørdag! :)

 

Noen som har opplevd det samme? Det burde faen meg ikke være så vanskelig... :evil:

 

Takk og lov kunne jeg bruke pappas våpen, etter at diverse lånelisenser var skrevet :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde noe lignende tull med haglen min når jeg flyttet til sverige. Jeg hadde ikke bil på den tiden.. De ville at jeg skulle kjøre 8 timer til grensen for å plukke opp haglen min etter 6 måneder i forvaring hos dem. Det utgikk! Vi er glad i byrokratisme i Norden, kun slått av Belgia!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...