Jump to content

Reminton 7400, 750 magasinproblem.


joar1

Recommended Posts

Har en Remington 750  - som har begynt å jamme omtrent hvert annet skudd. Selve våpenmekanismen fungerer feilfritt, tenning, utkast osv - fungerer feilfritt. Det er matingen av ny patron som er problemet. Det ser ut som den (patronen) kommer ut i så skarp vinkel at den butter i mot øverst i kammeret. og neste patron ser også ut til å ville være med (litt ute av magasinet). Har forsøkt youtube, uten å finne annet enn frustrerte amerikanere med samme problemet, som veldig gjerne viser det fram, og som kaller børsa for Remington jam-o-matic.

 

Jeg har mange ideer selv til modofisering av magasinet for å unngå dette problemet, men jeg vil forhøre meg med kompetansen her på foumet for eventulle erfaringer og gode tips først.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har funnet ut, etter en ny tur på skytebanen er at originalmagasinene fungerer, men de uoriginale TripleK 10-skuddsmagasinene fremdeles jammer. Etter nærmere undersøkelser har jeg oppdaget at kanten foran i Tripple-K-magasiene er litt høyere enn på originalmagasinene. Oppdaget det da Norma Oryx faktisk buttet i mot kanten av magasinet. Så nå skal jeg først forsøke med å slipe ned 3K-magasinene slik at de samsvarer med originalmagasiene - det er kanskje alt som skal til. Håper jeg :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Tredje tur på skytebanen, blir dyrt dette, så denne gangen med husflidsammo, 147 grains FMJ (NATO-style) i helpressede hylser med 57 grains NORMA 204.

50 skudd. Konklusjonen totalt sett, denne gang, er at fabrikkmagasinene er OK, hadde en-1 forkiilning. Det tilskriver jeg "dårlig ammo" 🤪 Den patronen havnet på 500 meters dyp i Boknafjorden - tydelig bulk i hylsen etter boltens forsøk på mating -  ute av syne - ute av sinn.

 

Men 10-skudds-magasinene fra TrippleK  har vært en stor skuffelse. De har rett og slett for slakke magasinfjærer,  så av og til mates ikke neste patron helt opp - men det gjenstår endel forskning ennå. Litt finpussing og smøring er kanskje alt som skal til.

 

Og nå i den stille uken - som man skal respektere - skal jeg pusse børsa skikkelig. Plukke den helt fra hverandre, og rense den skikkelig. Så, etter påske, med nyoljet børse og magasiner som er polert og pussert og smurt opp etter alle kunstens regler - KAN jeg stole på Rem 750 ? Eller må jeg ta til takke med verdens beste børse noensinne - Mauser M98 - som ALDRI jammer. ALDRI.

 

Vel. rent kontrafaktisk, hva om Werner von Braun hadde blitt ansatt av Remington, og ikke av NASA ? Hadde jeg da slitt med mateproblemer i dag ? USA hadde nok ikke kommet først til månen, men kanskje Remington hadde laget bedre børser ?

 

Kontrafaktisk tenkning er morsomt, men dessverre lite produktivt.

 

 

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...