Jump to content

En orrhanes "udødlighet"


Kobble

Recommended Posts

Tenkte bare og legge inn en liten historie om hvordan man kan bruke flere deler av viltet.

I sommer var jeg en liten tur til Skottland og giftet meg, i bryllupet hadde vi en sekkepipeblåser. Veldig trivelig mann som jeg selvsagt kom i snakk med. Noe av det første han spurte om da han hørte at vi kom fra Norge, var om jeg jaktet, eller kjente noen som jaktet. Jeg svarte da selvfølgelig ja, jeg. Grunnen var at han var på utkikk etter halefjærene til en Black Grouse(dette viste seg etter litt nettsøking og være det samme som orrhane), disse halefjærene bruker sekkepipeblåserne på en spesiell hatt\ lue. Og siden orrfuglen er totaltfredet i skottland, så var det en smule vanskelig og skaffe seg dette. Nå hadde det seg slik at jeg i fjor høst at jeg skjøt min aller første orrhane, og denne lå fremdeles i fryseren. Så vi avtalte at jeg skulle sende halefjærene til han. I august så ble fuglen fortært(den smakte utmerke BTW), og halefjjærene ble avsendt, eller ikke bare fjærene, han var nødt til og ha med ”beinene” og, så jeg kuttet av skroget omtrent midt på ryggen(halefjærene går ganske langt ”opp” på ryggen). Fjærene kom velberget fram til skottland og piperen leverte de rett til taxidermisten han kjente. I retur sendte han en meget pen lommelerke som umiddelbart ble fylt opp med Lagavulin 16 :wink:. Og i dag sendte han meg bilder av kreasjonen, og i den forbindelsen tenkte jeg det kunne være gøy og legge ut før- etter bilder av orrhanen.

 

Før:

2wrozeo.jpg

 

Etter:

29zao82.jpg

 

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...