Jump to content

Valg av hund


Aela

Recommended Posts

Har ingen erfaring med den. Har jo lest litt om den (for mange år siden) og har en bok av Ejvind Hansen om hunden  kaldt "Korthåret hønsehund". Mitt intrykk er at dette er en liten, gammel, dansk rase av Korthåret Vorsteh. (Min info, er litt anderledes enn Wikipedias). Men at det bl.a. er blod fra Spania som alle tyske vorsth hunder, samt Pointer, er nok riktig. (tyske soldater hadde med noen spanske  høyfjellshunder med hjem etter kriger).

 

Robust korthåret vorsteh hund, med liten  utbredelse. Fungerer nok som en vanlig vorsteh, trolig i litt saktere tempo, enn reserene her i Norge og resten av verden. Men det finnes trege linjer, av den tysk/norske vorsteh hunden også, her i Norge og Sverige. :)

 

Men jeg under stadig over, hvorfor folk skal velge noe annet, enn flertalllet av jegere og jaktprøvefolk her i landet. Er nok en grunn til, at flertallet har valgt de mest populære hundene og ikke bare på grunn av  jaktprøver, eller utstillings resultater. De blir brukbare jakthunder, eller veldig gode!  Men det vet en lite om, når det kommer til de lite brukte og ukjente rasnene. :( En kan være heldig, men sannsynligheten for å få en bra jakthund og med brukbar helse, er mye større ved å velge en som mange andre bruker. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

 

 

Takk for det du hadde av informasjon. Jeg ser vell hovedsaklig på de fleste raser nå. Tanken er mest skogsfugl egentlig. Jeg forstår hva du sier, men om alle velger de samme rasene, kommer det jo aldri noe informasjon, eller resultater fra andre raser! Da må man heller se på hvor viktig det er at hunden fungerer. Er det kult å prøve noe nytt, og kanskje få det til - men så er man fornøyd med en flott turkompis og familiehund om det ikke fungerer? Om det er tilfellet er det vell ikke farlig å prøve noe ukjent. Jeg har forsåvidt sett mest på münsterlanderne, og vorsteh, mulig breton også, men datt over denne rasen her om dagen å tenke bare å spørre - kunne jo være en flott hund til jakt selvom man ikke finner flust av informasjon. 

 

Hadde håpet på at noen som eide denne rasen kunne svart, de kjenner ofte rasen på en annen måte, men ser ut som det er få av disse i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har hatt "stående fuglehund" før, er det vanskelig nok, å få til kjente raser. Men da har en flere å spørre. Samme gjelder angående helse, gemytt og egenskaper til aktuell rase. :)

 

Bare velg det du har lyst på, det er jo ikke opp til meg eller andre her. :) Men De fleste fugle jegere er ute på jakt nå, så om det er noen i Norge som har etterspurt rase og de er her på Kammeret, så får du kanskje svar seinere. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...