Jump to content

Nosler rdf 175 gr + VV N150 (308)


AsgeirK

Recommended Posts

  • 3 years later...

Litt gammel tråd, men siden den var nyttig nå når eg skulle teste selv tenkte eg å spe på med litt info fra egen testing. 

 

Første jeg oppdaget med desse kulene var total mangel på kvalitetskontroll. Klarte rett og slett ikke få nøyaktig settedybde så tok frem måleverktøy og begynte å sortere. Husker ikke tallene helt nøyaktig, men fra basen av kula til ogive var 90% pluss/minus .001" fra majoriteten, de siste 10% var ca .005" kortere.

 

Når jeg målte hele lengden av kula av de beste 90% så varierte den innenfor .010", med noen få unntak som var enda større.

 

Konklusjonen ble da å stille inn kuleisetteren iht. en kule som var i midten av begge målene til en coal på 2.800" og kjøre på med det vel vitende om at den ville variere med ca .005" i begge retninger.

 

Første ladestigen (1 skudd per ladning) gikk fra 39.2grs til 42.2grs med 0.3grs intervall og fikk da hastigheter fra 720ms til 781. Dette indikerer at denne kula er likere Sierra/VLD en Scenar L i samme vekt.

 

Neste stige (3 per ladning) ble da fra 42.0 til 43.0 med 0.2grs intervall og fikk da hastigheter mellom 771ms og 790ms. Ytterpunktene her var mest stabile på hastighet og ga best presisjon.

 

Hadde ikkje måleverktøy med meg, men de verste seriene var på ca 3x3cm og de beste 1.5x1.5cm (inkludert kulediameter, skutt på 100m) så rett i underkant av 1/2 MOA på de beste.

 

Testen var gjort i en Sauer 200str med 62cm pipe på 1:11 twist i ca 15 grader, CCI hetter og NP hylser. Var ingen trykktegn, men mistenker det er ganske nærme maks så start for all del ikke så høyt som jeg gikk om dere vil prøve ladningen selv.

 

Konklusjonen min er i hvert fall at selv om kvalitetskontrollen kunne vært langt bedre så ser det ut til kula leverer akseptabel presisjon og hastighet for det meste uansett.

 

Blir i hver fall spennende å se hvordan den oppfører seg på lengre hold, og om de mest ekstreme kulene mtp. avvik fører til merkbare slengere.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...