Jump to content

Samfunnet`s forhold til jakt og skyting


Melvin

Recommended Posts

Det har vært en del hendelser i rundt om kring i vårt lange land som har satt fokus på dette.

 

Blant annet disse sakene.

 

4 hjort på 19 sek. (Den nye tråden).

viewtopic.php?f=21&t=11427&p=124860#p124860

 

Rasende over uvettig jakt.

viewtopic.php?f=21&t=11790&st=0&sk=t&sd=a&hilit=uvettig+jakt

 

Og det synes jeg setter lyset på noe viktig.

Samfunnets syn på jegere, jakt og skyting.

 

Det virker som om en del folk her inne er livredde for hvordan sammfunnet og jaktmotstanderene oppfatter det vi driver med.

 

Selvfølgelig prøver jeg alltid og tilstrebe meg å tilrettelegge og utføre jakta på en uklanderlig måte. Og er særlig opptatt av at folk jeg møter ikke på noen måte skal oppfatte det våpnet jeg bære som truende.

 

Vi er i mindretall i sammfunnet, men jeg akter ikke stå med lua i hånda av den grunn.

 

Men jeg har ikke noe særlig tro på at sammfunnet ved noe som helst punkt greier å forby jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg. Desverre ser jeg ei utvikkling som er negativt med et strengere lovverk. Dette er en trend som ikke kommer til å snu, men forsette. Bare se på den nye våpenforskriften som strammer inn.

 

Det som er lurt er å bidra til økt jaktforståelse og godtakelse av det vi driver med, fra flertallet av befolkningen. Jeg har bevist med "ikke jegere" på jakt for at de kan få en forståelse på hva jakt er, og ikke ta avstand fra det. Mange er nagativ til jakt fordi de ikke vet noe om det. Slik kan motvirke fremedgjøringen av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, dem klarer aldri å stoppe jakt, men jeg er redd vi til slutt kan ende opp med bare 1 våpen i kal. 6.5x55. Nettopp dette kaliberet, fordi det er det minste lovlige på elg.

 

Spm. er bare når vi havner der. Jeg trur ikke det er snakk om 5 år eller 15 år. Men om kanskje 20-30 år. Og da kan jeg rekke å oppleve det, og det liker jeg veldig dårlig.

 

Skjønner ikke hvorfor dem må gå etter oss jegere og skyttere hele tida, men heller brukt tida til å gå etter dem i det kriminelle miljøet. Der har dem så mye å gjøre at dem hadde ikke hatt kapasitet til å gå etter oss som oppfører oss. Men det tør dem faen ikke + at de kriminelle er ikke akkurat født bak en låve, og tørka bak en utedriter. Så dem er ganske flinke til å skjule spor, og operere i det skjulte.

 

Politiet veit av og til hvem som står bak, men dem klarer ikke å finne nok bevis. Men vi jegere og skyttere føler sjelden/aldri vi har noe å skjule, så da stiller vi oss laglig til hogg. Og det er forbanna provoserende at makteliten ikke kan holde seg unna oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...