Jump to content

Minisaluttkanon? diverse spørsmål


Syvertsen

Recommended Posts

Sat akkurat og leste tråden og den gamle hvalkanonen og et par andre her da jeg kom på at jeg for et par år siden ble jeg tibudt en liten (ca 2-3cm kaliber) "saluttkanon" av ei gammel venninde av mine besteforeldre i sveits. Historien er at de bor i et veldig gammelt og spesielt hus opprinnelig fra 1700 tallet, som tidligere var eid av en geter som brukte fritiden på fjellet til å støpe kanoner(!). Da de kjøpte huset fulgte det med en haug av desse små kanonene, to av dem i nisjer på veggen som har gitt navnet til gata der. Da jeg pratet med henne på et besøk kom av en eller annen grunn våpen opp som tema og jammen dro hun ikke fram en flintlåspistol fra tidlig 1800-tallet! Så kom jo kanonene opp, og hun viste meg tre stykker som sto i garasjen og støvet ned og sa jeg kunne få en. Jeg takket nei den gangen men angrer litt på det nå. Jeg aner ikke når de er laget, men tipper ca 1900 eller deromkring. En av dem ble prøveskutt av hennes (nå avdøde) mann for en 30-40 år siden med svartkruttuten probler bortsett fra et tre som tok fyr. Kanonene er ganske enkle og uten pynt, støpt i jern og med tykkelse på jernet ca 1,5 cm ved munningen, noen er noe tykkere ved kammeret.

Så da blir spørsmålene: hvordan er det med lover og regler for noe sånt i norge? Import?

Kan den brukes til noe annet enn pynt?

Får man tak i svartkrutt?

kan disse være verdt noe?

Det hadde jo vert morro med en sånn en, om ikke annet bare til pynt.

 

Understreker at dette foreløbig bare er en tanke, og at det blir noe jeg tar med tiden hvis anledningen melder seg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...