Jump to content

problem med mating sako 85 6,5x55


oveo

Recommended Posts

jeg har en sako 85 finnlight 6,5x55. Dette er en rifle jeg har kjøpt brukt og hatt i et par års tid. 


Har et problem med matingen. sluttstykket sliter med å plukke opp skudd nr. 2 


Har ikke hatt magasinet liggende med skudd i. Har også alltid påsett at skuddene ligger helt bak i magasinet. 

 

Kunne tenkt meg å demontere magasinet helt for å strekke fjæren litt. men usikker på hvordan jeg går frem. 
Har presset patronbæreren helt ned i bakkant får å gjøre rent tidligere. men vet ikke hvordan jeg får tatt ut fjæren.

 

Noen som har innspill til hvordan man demontere magasinet. evt innspill til andre ting som kan fikse problemet med mating?

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er et relativt kjent problem på dette våpenet. Jeg opplever det på min innimellom. Som oftest kommer det av at leppene på magasinet har fått en liten kakk. En liten justering å matingen går fint igjen. 

I 6.5 er matingen på sako 85 hårfin. Lite som skal til før problem oppstår.

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Andreasv skrev:

Dette er et relativt kjent problem på dette våpenet. Jeg opplever det på min innimellom. Som oftest kommer det av at leppene på magasinet har fått en liten kakk. En liten justering å matingen går fint igjen. 

I 6.5 er matingen på sako 85 hårfin. Lite som skal til før problem oppstår.

Andreas 

er det lett å se hva som må utbedres på leppene? har jo ikke et magasin å sammenligne med. 

Link to comment
Share on other sites

Nei.... er ikke så enkelt å se. Blir nok litt justering på gefylen... sikte å se om begge leppene er like. Hver gang jeg har justert er et pga wi leppe har blit trykt inn litt pga stør utenfra når magasinet ikke står i våpenet. Værste var den gangen magasinet gikk i betonggulvet på banen. Eneste tipset et å justere å prøve seg frem litt. Mest sannsynlig er leppene trykt litt inn.

 

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

På 16.3.2019 den 19.58, B686SP skrev:

På magasinet er det stemplet A,B eller C. Tipper det står A eller C på ditt magasin..

okey.

kall meg dum, men det sier ikke meg så mye.. 

har dette noe å bety med tanke på å justere leppa? stod C på magasinet. 

Edited by oveo
Link to comment
Share on other sites

Ser at skudd nr to lett kan dyttes ned bak i magasinet. fjæren klarer da ikke å presse den opp igjen uten hjelp, slik som den klarer med skudd nr 4. Vet ikke om det er normalt da jeg ikke har sammenlignet med noen andre magasiner. 

IMG_20190317_194012.jpg

IMG_20190317_194017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kalle deg dum, da jeg ikke vet hva det står for selv 😊 Men jeg og en bekjent har hatt samme problem. Jeg i 6fem og han i 9,3. Han hadde A magasin, og jeg hadde C. Fikk takk i B magasin, og da funka det. Sammenligning med mitt C og B magasin nytter ikke, da jeg har dytta og bøyd C magasinet til hel%ete

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...