Jump to content

7x54 Fournier og finsk 7x54


Vaquero

Recommended Posts

Dette er to særinger, en 7x54 Fournier er vel neppe i bruk lenger, 7x54 finsk er heller ikke langt unna:

Det var den franske børsemakeren Jean Fournier som kreerte denne patronen basert på den franske militærpatron 7,5x54. Franske sivile fikk ikke erverve dette militærkaliberet. Basert på låsekassa til Mas-36 infanteririfle ble det laget noen sivile versjoner som jaktrifle. Årstallet når dette startet varierer litt i kildene, 1948 er også nevnt.  Jean Fournier holdt seg til alle hylsemålene til 7,5x54 ved kun å strupe hylsehalsen ned for 7mm. (.284") kulediameter, dermed hadde man er fransk sivilpatron. Generelt er det lite å finne av franske jaktrifle-kalibere, der har de ikke vært nevneverdig aktive. Mitt eksemplar har jeg laget selv fra en 7,5x54 hylse, jeg har mange av dem siden jeg  har en original Mas-36 i 7,5x54 fransk. Hylser har jeg nok av, det var bare å strupe ned halsen. Originale patroner er ikke kurante å få tak i, de finnes riktig nok på samlermarkedet ute i Europa, å komme over disse i Norge er vel håpløst, uansett så er mitt eksemplar identisk med alle riktige mål. 

 

Den finske 7x54 er ganske nære:

Finnene laget en 7mm. ut fra 6,5x55 hylsen, kun hylsehalsen er utvidet. Denne patronen sto faktisk på trykk i ladetabellene på 90-tallet.

https://www.jjb-collection.com/en/carabine-de-chasse-mas-fournier-xml-350_357_462-8927.html

7x54.JPG

Fournier.JPG

Legg merke til rød markering, CW - står for kommersiell villkatt.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg løfter denne tråden litt til med en interessant oppdatering med originalpatroner:

Franske ammunisjonsprodusenter ladet 7mm. Fournier i hylser som hadde bunnstempel 7,5 fra den opprinnelige 7,5x54 Mle 1929 patronen (7,5x54 er militærpatronen).

Jeg har kun sett èn patron som har bunnstempel 7x54.

Mitt eksemplar er produsert av "Atelier de Fabrication de Toulouse, Fabricacion Comercial" 1948.

Derfor kan vi vel nesten frikjenne denne patronvarianten med riktig bunnstempel fra å være en kommersiell villkatt, CW.

 

7x54 fransk eller finsk har ingenting med hverandre å gjøre enn at tallbenevnelsen er lik, en annen felles likhet er 6,5x55 hylsen. Den franske 7x54 Fournier har en litt tykkere/rettere hylsekropp før avtrappingen til hylseskulderen, ca.0,30mm. Så den franske vil neppe kamre i den finske varianten som er helt basert på 6,5x55, finnen har litt trangere mål enn den franske. Jeg vil tippe at finnen går i kammeret til 7mm.Fournier. Som nevnt tidligere så har jeg ladet en del 7,5x54 Mle fra 6,5x55 hylser hvor de blir formskutt til kammeret, det er ikke store utvidelsen når hylsen retter seg litt ut mot skulderen.

 

Som nevnt i tråden over så er 7mm.Fournier en sivil jaktrifle bygget på militære låsekasser fra Mas-36, min rifle er en slik originalrifle i kaliber 7,5x54 Mle.1929, den har en helstokk. De sivile Fournierriflene fikk fjernet dioptersiktet som er en bladfjær, den sivile fikk et nytt baksikte montert på løpet på tradisjonelt vis. Fournier fikk et mere sivilt preg med halvstokk. Braketten til dioptersiktet på låsekassen ble værende igjen på låsekassen, ikke så rart siden den er en enhet med den støpte låsekassa.

 

7mm. Fournier.JPG

7x54 Fournier står til venstre, 7,5x54 til høyre, begge har FMJ kuler.

 

7mm. Fourn.JPG

7x54 Fournier er produsert i 1948, militærpatronen 7,5x54 er produsert andre kvartal 1973 (2-73)

 

7mm. Lapua.JPG

#1: 7,5x54.  #2: 7x54 Fournier.  #3: 7x54 Finnish.  #4: 6,5x55 for sammenligning.

 

DSC05613.JPG

 

Tabellen under er for den finske 7x54.

SCAN0005.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...