Jump to content

Våpensøknad til 16-åring


Mannlicher Carbine 1903

Recommended Posts

God dag!

Jeg skal gå til innkjøp av en lite brukt Blaser R93 6,5x55 til min sønn, men situasjonen er slik at jeg har full våpengarderobe.

Jeg har da en sønn på 16 år, som har tatt jegerprøven og betalt jegeravgift for dette året. 

 

Mitt spørsmål er da om min sønn da kan søke om å sette Blaseren i hannes navn. 

Er dette mulig å få innvilget søknaden? Eller blir det for "skummelt" at en 16 åring skal eie ei børse i 6,5x55.

Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

En 16-åring kan eie hvilket som helst våpen som er godkjent til jakt. Da er selvfølgelig også 6,5x55 lov.

Hvis sønnen din skal kjøpe våpenet: I "annet"-feltet på søknaden fyller dere inn "søker om dispensasjon fra 18-års-kravet" eller lignende. Du signerer på "verges signatur".

Hvis du eier riflen i dag og vil sette den over til ham: gjør som over SAMT spesifiser også at dette er arv/gave i rett nedstigende familie, da skal søknaden være gratis.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

En 16-åring kan eie hvilket som helst våpen som er godkjent til jakt. Da er selvfølgelig også 6,5x55 lov.

Hvis sønnen din skal kjøpe våpenet: I "annet"-feltet på søknaden fyller dere inn "søker om dispensasjon fra 18-års-kravet" eller lignende. Du signerer på "verges signatur".

Hvis du eier riflen i dag og vil sette den over til ham: gjør som over SAMT spesifiser også at dette er arv/gave i rett nedstigende familie, da skal søknaden være gratis.

Ville det ha vert større sjanse for å få søknaden invilget om det for eksempel var ei hagle i 20cal? Man søker jo om despensasjon fra et standard krav?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke, det finnes ingen hjemmel for eller rettspraksis om å ikke godkjenne søknader for rifler i 6,5x55 til noen på 16/17. Jeg kjenner flere som kjøpte både pumpehagle, boltrifle, og halvautomat når de var 16/17 helt uten problemer. Det er uansett du som har ansvar for oppbevaring når han kjøper våpenet med disp fra alderskravet.

 

Skulle han av en eller annen spinnvill grunn få avslag som har med valg av våpen/kaliber å gjøre så anker du/dere avslaget.. som sagt, det finnes ingen hjemler for at han ikke skulle kunne få erverve ei boltrifle i 6,5x55 til jakt. 

 

Satt litt på spissen er det et konstruert problem, som neppe blir bedre av at folk går rundt og forteller hverandre "hvis du er 16 kan du kun kjøpe O/U i kal. 20 eller ei salongrifle" ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...