Jump to content

Ønsker ladedata for S&B 180 gr kuler i 308


saastein

Recommended Posts

Hei, helt rykende fersk hjemmelader her.

 

Jeg har satt opp LEE pressa mi og klargjort endel hyser for lading.

Jeg har S&B hylser og Norma hylser, er det dumt å blande?

 

Jeg har også fått noen esker med S&B fmj kuler 180gr, men jeg har ingen ladedata.

 

En kilo N150 krutt står på benken.

 

Hadde håpet å kunne bruke kulene, jeg tross alt har fått:), men innser at feil kruttmengde her kan gjøre at jeg gjør alt annet enn å spare kroner.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladet med den konkrete kula. Men noe generelle råd kan jeg gi. Du har sikkert sett her

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=30

Når du ikke har data for en konkret kule, er det lurt å ta utgangspunkt i data for en kule med ca samme bæreflate, og tenke igjennom om kulene har eller noenlunde lik konstruksjon (skillevegg, manteltykkelse).

Vihta-dataene ser litt varme ut ift mitt våpen, jeg får typisk «fabrikkytelser» på 43grs n150 med Hornady 180grs, for eksempel. 

Du skal vel ha treningsammunisjon. Da er det meningsløst å lade hardt. Jeg ville ha ladet en stige fra 39-42 grs, sett hvor du får god(nok) presisjon uten særlig soting.

Vedrørende patronlengde; har kula krymperille, så sett kula dit (men drit gjerne i krymping). Eller du kan måle «patronlengde ved friflukt 0», og slå av et par mm. Metoden er beskrevet i ladeboken, og her inne et sted. Det er en metode det er like greit å lære seg. Ellers blir 71mm sjelden feil med spisse kulekonstruksjoner i .308 (men kan bli for lang med butte/rundnesede kuler).

Lykke til, jeg tror du får et kick når du skyter dine første, hjemmelagde patroner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...