Jump to content

Gode opplevelser på skytterbanen


BC.Airn

Recommended Posts

Mange trener og skyter for å komme på toppen av resultatlistene. Endel har skyting som et hyggelig hobby, og trener for å holde ferdigheter ved like, og delta i konkurranser. Andre liker smellen, og lufter våpenet sitt av og til. For å slå av en prat, ha kontakten med et godt miljø, og kikke litt på andres våpen, og kanskje prøve noe nytt og spennende. Og løse verdensproblemer. Men vi er alle skyttere i denne sammenhengen.

 

En likandes kar kom for en del år innom, og ville begynne med pistolskyting. Han var med ei stund, trente jevnt. Men resultatene kom liksom ikke, fikk ikke helt «dreisen» på skytinga. Traff skiva, bomma litt, men ingen materielle skader å nevne. Alltid blid og fornøyd. Jeg lånte ham en .38 snubnose jeg hadde den gang, han hadde kikka fært på denne ved flere anledninger, hadde jeg merka meg. Jeg tilbød ham jo å prøve et par serier, og rakte over våpen og en neve patroner. "Joda, ville gjerne prøve...om han fikk lov…" Når han fulgte opp hvert skudd med et «JAA!!! OJJJ!!!» i stadig økende volum og stadig bredere smil, skjønte vi alle at det var en lykkelig kar som skjøt, og stor opplevelse på gang!  «En serie til?» «Å ja, jo, gjerne, om jeg får lov...» «Dette var det artigste jeg har prøvd!» Aldri trodd en snub kunne spre slik glede. Det var veldig hyggelig å kunne gjøre noen så glad.  Han kjøpte egne våpen, og var aktiv. Stor gledesspreder. Han fikk prøve flere våpen også senere. Han var med ei stund, men jobb gjorde at han solgte sine våpen og sluttet.

 

Dette er ei hendelse som ligger en del år tilbake i tid. Denne karen ble ingen pistolskytter, men han likte godt å skyte. Han overholdt alle sikkerhetsprinsipper. Men jeg kom på det nå, siden jeg støtte på ham i annen sammenheng for litt siden. Han nevnte da denne revolveren han prøvde, og hvor artig det var. Tydeligvis en opplevelse som satt enda dypere enn jeg reflekterte over den gangen. Smell og rekyl fra en .38 snubnose (som mange sier er fullstendig ubrukelig) førte altså mye godt med seg. Siden han fikk så god mottakelse av alle i klubben, ville han fortsette å skyte, og er nå jeger. Slikt varmer oss. Han er fremdeles skytter, og dèt betyr veldig mye i den store sammenhengen.

 

Skyttersporten handler ofte om å gi de andre gode opplevelser, ikke bare seg selv. Og rekruttere til andre skyteformer enn det en selv driver med.

Dette er en av flere opplevelse jeg har. Men jeg er sikker på at dere Kammervenner sitter på enda bedre opplevelser. Det er viktig å ta vare på de gode opplevelser, så✍️✍️ ✍️

  • Like 13
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...