Jump to content

Choker på leirduebanen


ZeroC

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har jaktet mye, men lenge hatt en dårlig samvittighet for at har trent lite på leirduebanen. Jeg har en helt ok treffprosent tror jeg på jakt, men er i stor grad selvlært etter å ha jakta fra vi var barn og vokste opp på gård, og til jeg nå er snart 40. Og jeg er prisgitt å ha et ok terreng som har jaktet på i 25 år der man stort sett får skuddsjanser, og sånn sett får det i blodet. Men jeg har savnet en ren teknisk tilnærming til selve skytingen slik jeg har hatt gjennom at drev mye med baneskyting i ung alder med rifle.

 

Så i år har jeg tatt tak i det. Meldte meg på skytebanen her i Oslo og har hatt en hel del timer med instruktør der jeg ba de om å begynne helt på sratch og ta meg gjennom basics, selv om det føltes litt pinlig, til å ha trent en hel del på duer og gjort hjemmeleksa mi med å legge opp våpen i speil, lommelyktøvelser osv hjemme i langt større grad enn før. Det gjorde litt vondt å legge av seg noen av uvanene men forbedringene kom ganske kjapt.

 

Selv om vel nå er inne i 27. sesong som jeger på småvilt så har det vært en fantastisk opplevelse.  Jeg er imponert over hvor mange uvaner de plukka av meg, og hvor mye mer effektivt jeg på kort tid klarte å forbedre ferdighetene mine. Jeg er støkkjeger, og for min del er det spesielt hvor mye ekstra tid jeg når har i skuddsituasjon som har gitt meg ihvertfall veldig godt utbytte av å tilnærme meg mye av kunnskapen de som holder mye på med dette har. Samt at mengdetrening gjorde bra utslag på avstandsbedømmelse.

 

Som konkurranseform osv er jeg ikke interessert i leirdueskyting og jeg er ferdig med å bruke tid på skytestevner osv, men jeg kommer til å droppe innom skytebanen jevnlig for å holde dette ved like også de månedene ikke jakter. Når først er der, så er det jo gøy å se duene bli til pulver, jeg er jo vesentlig konkurranseinnstilt.

 

Jeg har utelukkende skutt med 1/4, 1/2 og 3/4 choke på duer. Mest fordi de to ofte er aktuelle på jakt.

 

Men på banen, så registrerer jeg at mange skyter med god spredning og på de stasjonene jeg har brukt mye får man jo igjen for det siden man belønnes for å skyte tidlig. Dere som har noe mer erfaring enn meg, om jeg velger å skyte med cylinder på de stasjonene der det er hensiktsmessig og sånn sett kanskje kniper noen duer ekstra. Vil det ha noen effekt motsatt vei, at man kan ende opp med at man har et litt annet siktebilde når man går over på trangere choker igjen? 

 

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg brukt alt for mye tid på choke.... Skulle jeg hatt ett våpen med faste choker ... Hadde det vært 1/4 og 1/2 eller 3/8 og 1/2...holder til alt! Skyter skeet med 1/4 og 3/8 og jakter med dette tidlig i jakta... (skogsfugl) 

Viktigere er det å teste skuddbilder med ammunisjon du bruker i ditt våpen.. Skyt på papp! Minimum 3 skudd av hver patron i hver choke... Dette åpner opp en del øyer og gir folk litt annet syn på ting... 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er enig med det. Og i jaktsammenheng har jeg et ganske avslappet forhold til choker, og er noe mer opptatt av ammo. Samtidig jakter jeg mest fjellrype og i det terrenget jeg går trykker de sjelden og det er i hovedsak skudd på fugl i flukt. De få gangene de sitter veldig nærme, eller jeg jakter orre, er det ikke verre enn å slippe de litt ut før skudd om får de for nærme. Men fra omtrent denne tiden er d sjelden et problem der. Og både på papir og jakt merker jeg forskjell på 1/4 og 3/4, men er sikkert smak og behag.

 

På banen derimot om målet er å knuse flest duer så virker det dog som man kan ha litt igjen for åpne choker på noen av standplassene  (de har sikkert ulike navn, men mener de der duene kommer ut av bunkeresen foran en i ulike retninger). Det er for meg ihvertfall litt random om klarer 18 eller 21 duer f.eks. og der øker helt åpen choke marginen vil jeg tro vs når jeg skyter med eksempelvis 1/2. Men, siden situasjonen  der er ulik en jaktsituasjon er jeg usikker på om vil la det bli rutine. Fugler har jo motsatt akselerasjon som en leirdue, og som sagt er jakta for meg viktigere enn baneskytinga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...