Jump to content

Treffpunktforandring


hjortegutten

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg var på skytebanen i midten av uka for å kontrollere at alt var som det skulle og for å teste noen skudd fra en ammunisjonpakke jeg kjøpte på messa i Elverum. 

 

Case: 

Jeg skjøt to skudd (ammunisjon A) og de gjikk der de skulle (ca 4cm over @100m) deretter skjøt jeg tre skudd med en annen ammunisjon (ammunisjon B) for så å gå tilbake til ammunisjon A. Da hadde treffpunktet forandret seg tydelig til venstre. 

 

Ammunisjon A: hjemmeladet norma oryx 196gr 8x57

Ammunisjon B: Norma ecostrike 160gr 8x57

 

Noen forslag til hva som kan være årsaken? 

 

Alt av skruer på løp/skjefte og kikkert er kontrollert og det er ingen demper på børsa. Det skal sies at det var kanske kraftig og til dels varierende sidevind den dagen opp til 7 m/s, men trodde ikke at dette skulle ha så mye å si på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales sterkt å pusse pipen kjemisk før bruk av homogene kuler. En skal ikke blande blyfrie og vanlige prosjektiler under skytingen! Forandring av treffpunktet ved bruk av forskjellige laboreringer i samme kaliber anses som normalt. Ingen grunn til å være bekymret. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...