Jump to content

Leupold VX 2 eller freedom


starhagle

Recommended Posts

Hvis du ikke skal jakte sein kveld, trenger du ikke mer glass enn 40 millimeter. Og du har, fornuftig nok, sett deg ut "x3" kikkerter, de nye super-zoom-kikkertene er mye diger og tung leamikk å bære på!

 

Jeg har VX-2 både i 2-7 x 32 og 3-9 x 40, på normal dagjakt er det ingen merkbar forskjell i lysstyrke. Jeg har forresten hatt kikkerter med 20 og 24 mm objektiv også, helt greit på dagtid. Og så slipper en å bære så mye glass!

 

Jeg kjenner ikke til de nye "Freedom"-kikkertene, etter som det sies, skal de erstatte både VX-1 (som er noe herk å justere) og VX-2.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt, så skal glassene være like. Optisk kvalitet bør da være temmelig likt.

Forskjellen skal først og fremst være prisen. VX-Freedom ligger på prisnivå med VX-1, så gir vel mere ytelse for penga enn VX-2.

Men nå kjenner jeg ikke til prisene du har fått.

Jeg har sjølv en VX-1, men har ingen erfaring med hverken VX-Freedom eller VX-2.

Du kan jo tafse på begge kikkertene i butikken om mulig, og se hvem som gir best 'feeling'. 😀

Du kan også lese denne artikkelen. Hvor god den er vet jeg ikke, men gir en pekepinn på forskjellene.

https://practicalprimate.com/leupold-vx-freedom-thoughts/

Link to comment
Share on other sites

Er jo en hyggelig pris på begge, mye optikk for penga. Mekanisk solide er de også.

Gi gjerne en tilbakemelding når du har sett på de, interessant å høre om det.

Optikk til under femsifra sum er vel ikke favoritt emne her på kammeret, men noen av oss vil gjerne høre om det. :)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Defiant skrev:

Optikk til under femsifra sum er vel ikke favoritt emne her på kammeret,

 

Folk må (visstnok) få lov til å bruke pengene (som vi her i landet har ganske mye av) sine på hva de vil. Men jeg kan ikke la være å undres på den kritiske sansen, eller rettere sagt, mangel på det, når folk som bare skal drive alminnelig "stubbejakt" på elg kommer med nyinnkjøpte "øvre-hylle" sikter, 6-8 gangers zoom, og minst 56 mm okular. Slike sikter er ganske tunge, og de er ofte, ikke helt uventet, montert på "superlette" våpen - ?

 

Jeg har, som nevnt over, fortsatt to Leupold-sikter i bruk på mine våpen. I tillegg den utmerkede 6x42 Meopta'en på bukkebørsa, og Zeiss Classic 2,5-10x50, og en tilsvarende Leitz, disse to kostet under 10 store til sammen. Zeiss Duralyten uten lys, og med "60"-retikkel, er for tida arbeidsløs.

 

Skal jeg legge ut store summer på optikk, står en topp 8x56-kikkert øverst på lista, for å se om den kan overgå Meopta'en med noen minutter mot midnatta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...