Jump to content

Våpenskap


Tore N

Recommended Posts

Hei 

jeg er ny her inne og vet ikke helt hvordan går sånn riktig i gang her ,men jeg er på utkikk efter et våpenskap da det er på krevd i Norge. Har bodd i Danmark i 20 år og er ivrig jeger ,måtte flytte etter jeg fikk problem med nav ,arbeide litt og skattet til Danmark noe som ble feil for nav. Men jeg kjemper en bitter kamp ,med de og har måtte finne meg i et annet beløp når det gjelder penger så jeg har ikke det store med penger ,men ser etter våpen skap til et våpen eller to når jeg får kjøpt dette . Er inne på auksjoner og alt for og finne et billig lovlig skap. Er det noen som kan hjelpe med dette ?? De forlanger jo at du skal ha dette nå. Har vært jeger i mange år og jaktet i Danmark for det meste . Mvh Tore 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til landets beste forum for skyttere, jegere og våpeneiere!

 

Kravet er ikke bare "våpenskap", men også at det er "FG-godkjent". Da er ikke utrangerte safer fra nedlagte postkontor eller butikker aktuelle, sjøl om de er mye sikrere enn vanlige våpenskap.

 

Av og til kan man være heldig, og komme over brukte skap, det er gjerne når folk kjøper flere våpen, og må ha større skap. Det kan jo bli salg av små skap når/hvis den utvidede "jaktvåpengarnderoben" blir iverksatt (1/1 2020?). Men skal du kjøpe brukt skap, er det en forutsetning at det befinner seg i nærheten, så du/selgeren kan transportere det uten for mye kjøring. Å sende en såpass stor og tung gjenstand fra andre deler av landet, koster fort mer enn skapet.

 

Den rimeligste modellen jeg kjenner til, selges bl.a. av Felleskjøpet:

 

https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/vaapenskap-og-brannsafe/vaapenskap-raufoss-basic-4-125-50283648/

 

Du finner mer om våpenoppbevaring under "Lover og regler" på "Politikammeret", prøv vår utmerkede (?) søkefunksjon! (Og kjøp og salg skal foregå i "Handelskammeret", moderatorene er strenge på det!).

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg et Raufoss SafeHouse til oppbevaring av sluttstykke og forskjefte, i tillegg til ammunisjon, rimeligere FG godkjent skap får en ikke per dags dato: 

https://www.sikkerheten-selv.no/m/product?id=481

 

I tillegg henger riffle og hagle til pynt på veggen, uten sluttstykke og forskjefte naturligvis, i låst våpenstativ for 1 våpen: 

 

https://fjellogfriluft.no/produkt/jakt/vapentilbehor/vapenstativ-1-vapen-m2-nokler/

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...