Jump to content

starte med haglelading


thenybegynner

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke hvilket kaliber og ikke hvilken presse du har eller skal kjøpe. Pressa er meget viktig for god ammo men jeg vil si at er det kun behov for patroner til lerdueskyting (stål) blir det rimeligere og kjøpe de i din klubb.

Div. komponenter er ikke så dyre egentlig men når 'post'n' har tatt sitt og du regner ut summ til slutt så lønner det seg absolutt ikke . Til jaktladninger blir det litt mere intr.

Komponenter :

Hylse (brukt)

Hette

Vads

Krutt

Haggel.

 

Ta kontakt med han hger så får du priser:: post@hjemmelading.no tlf: 350 17 240

Link to comment
Share on other sites

Han må vel også ha verktøy for lukking av patronen det enkleste da er vel rullekrymping, da behøver man vel også en hullpipe for å skjære ut papp.

Rullekrymp er best, men tar 8 sekund pr. patron. Ikke stress med det for lerdueammo. Bruk det på jaktpatroner.

 

Du trenger ei presse. Hvis du skal teste om dette er noe for deg kjøper du en LEE til 400 kr. En MEC presse ligger fra 800 og oppover.

Lerduehylser plukker du gratis.

Så trenger du krutt og wad for stålhagl, og tennhetter. Thats it :wink:

 

Alt etter hvor billig du får tak i komponenter, så kan du tom utkonkurrere lerdueammo til 1 kr. Samtidig vil selv en nybegynner sannsyneligvis lade fra like gode til 10 ganger så gode patroner.

Skal du skyte hjemme, så kan du også lage "hjemmelaget vismut" :wink: Alt etter hvor billig du får tak i råmetrialer kan dette være gratis hagl, HVIS du skjønner hvor jeg vil hen...Vismut lages og støpes og lades tilnærmet likt det forferdelige og giftige og livsfarlige blyet de hadde i gamle dager, og komponentene er de samme stort sett...

 

Lymens; Shotshell reloading handbook har nettopp kommet i ny utgave, og det som ikke finnes av info på www.ballisticproducts.com om haglelading og komponenter/utstyr er ikke mye.

 

Men du trenger; Hylse, tennhette, krutt, wad, hagl, og kunnskap om å sette det sammen på en sikker måte. Og ei LEE eller MEC presse.

 

Sett i gang :!:

Link to comment
Share on other sites

hei er det noen inne her som hadde gidda og sette opp ei lita handle liste til en nybegynner som aldri har prøvd og lade før :?:

skal bare lade til bruk på lerduer vist det hjelper :D

For en stund tilbake, den gangen bly ikke var rent livsfarlig, sjekket jeg ut prisene paa ladekomponeter for aa lade haglepatroner med svartkrutt. Konklusjone den gang var at det var dyrere aa kjoepe komponentene hver for seg, en aa kjoepe lerdueskudd og saa erstatte kruttet i de skudden med det eneste sanne sorte krutt .

 

Om du oensker aa spare penger paa a lade lerdue skudd er det nok ikke saa my aa hente, men vil du skreddersy hagl til di boerse eller bare oeve deg foer du vurderer aa lade til andre ting, lykke til. (har selv instalert en hendig (?) soeylebore maskin paa laderommet med formaalet aa rullekrympe haglpatroner....

Link to comment
Share on other sites

men har jeg skjønt det rett så må man bestile krutt fra sverige for og få rett typpe eller er jeg helt på jorde nå :oops:

også trenger jeg vel ei krutt vekt eller er det i pressa??

Aha...du lader ikke til rifle. Ok, da er det første du trenger en ladebok. Da er det en fordel om du leser engelsk. Men det er mye selvforklarende bilder, så jeg vil anbefale Lymans bøker. Jeg vil anta at hjemmelading.no har/skaffer det du trenger.

 

EDIT; Det er denne du trenger som første skritt; http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1221482343

Link to comment
Share on other sites

men har jeg skjønt det rett så må man bestile krutt fra sverige for og få rett typpe eller er jeg helt på jorde nå :oops:

også trenger jeg vel ei krutt vekt eller er det i pressa??

 

Nei da VV-krutt går fint det , N-330,N-340,N350

Kruttvekt må du ha for og stille inn ønsket mengde på pressa deretter går dette av seg selv.

Her ser du en MEC presse .

http://cgi.ebay.com/MEC-Super-250-Reloa ... 240%3A1318

 

Krutt i ene beholderen og haggel i daen andre . Skal du ha en billig enkel så følg med litt her så ser du etter en MEC 600 og helst da med justerbar mengdekammer på toppsleiden ellers trenger du noen ellers trenger du løse bushings por mengde krutt og haggel . Følg med litt på denne siden så lærer du også litt om hvilke utstyr som som finnes.

Link to comment
Share on other sites

har nå bestemt meg for a6t vist jeg skal starte så starte jeg bare med ei Lee Load All 2 presse eneste som jeg har økonomi til :(

men så over til det jeg ikke finner noe ut av:P er det noen som har ladedata til clever mirage sport soft steel 12/70 hylser :? helst med komponenter som er å få kjøpt i norge

kan gjerne ta lade data til bly og ettersom fattern er mye til sverige og jakter

Link to comment
Share on other sites

RCBS har ett diesett for hagle , som passer i deres Rock Chucker presse.Men jeg har forstått at de er dyre. Sjekk på Midway...

 

Tenker du på cowboy dia nå?

Husk at den er laget for messinghylser med rullekrimp.

 

Rart det ikke finnes noen som produserer en vanlig krympedie for hagle som passer i ei vanlig presse. Slik jeg forstår det så er det alt man trenger pressa til, unntatt hetteisetting da selvsagt.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

RCBS har ett diesett for hagle , som passer i deres Rock Chucker presse.Men jeg har forstått at de er dyre. Sjekk på Midway...

 

Tenker du på cowboy dia nå?

Husk at den er laget for messinghylser med rullekrimp.

 

Rart det ikke finnes noen som produserer en vanlig krympedie for hagle som passer i ei vanlig presse. Slik jeg forstår det så er det alt man trenger pressa til, unntatt hetteisetting da selvsagt.

 

BB John

Det settet jeg har fra RCBS er til å lade vanlige plast haglepatroner. MEN; Det er unøding tungvindt. Siden jeg først har dette bruker jeg det til å lage en kon på ferdig ladde patroner slik at de lettere entrer autometer og pumper. Siden jeg har det altså.

 

I motsetning til dedikerete haglepresser(ikke progressive) som du flytter en patron fra stasjon til stasjon, til den er ferdig ladd, gjøres alt på denne som på riflelading. Alle hetter ut>alle hetter i>alle fylles med krutt...osv. osv. til siste steget> alle krympes.

 

Ser egentlig ingen vits i denne "comboen" da den koster like mye som ei rimelig hagle presse. Den er nok laget for de som skal lade 50 patroner i året. Men bevares; Den virker :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...