Jump to content

Revejakt Vestfold


Hufsa

Recommended Posts

Hei, har nettopp gått til innkjøp av min første rifle en sauer 100 classic xt 308. og har tenkt til å ta del i revejakta i år. men har noen spm. Noen som har erfaringer med Lapua mega 12,0g/185gr på rev, hører forskjellige meninger om akkurat denne kule på rev. men kan treningsammoen fungere på rev? treningsammoen jeg bruker er lapua trainer 8.0g/123gr fmj, er dette noe som blir her riv ruskende gærent? Og ettersom jeg ønsker å beholde skinnet på de det går på, bør jeg bare vomme med engang og fryse? ønsker å sette bort jobben med garving, så hvis det er noen i vestfold som vet noen som gjør dette hadde det vært supert med litt info. Sender man reven hel inn til garving eller må man flå den først? 

takker for alle svar, unnskyld hvis det er dumme spm.. hilsen en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Clausen bruker lapua mega i filmene sine. Gode kuler og presis fabrikkammunisjon😊 

Tenk at du alltid bruker ekspanderende prosjektil til jakt på dyr større enn hare? Bever, grevling, rev, rådyr osv.. Fugl/hare kan man skyte med treningskudd som egner seg.

 

Skutt rev flås best med en gang. Jeg flår kunn vinterrev. 

 

Om man ønsker å gjøre det senere fryses hele dyret ned UTEN å vomme. Vomming gjøres på matvilt😊

 

Råder deg til å komme i kontakt med miljøer nær deg som kan lære deg flåing.  http://roarpels.no/no/ lager pelsverk til deg, men han tar kunn inn flådd skinn.

Fremgangsmåte står på nettsiden. 

 

Ingen spørsmål er dumme, kunn dumme svar😊

Link to comment
Share on other sites

En ting å bemerke seg er med rifle bør man være påpasselig med bakgrunnen til viltet du skyter mot. Her kommer dessverre erfaring inn, og som fersk jeger syntes jeg  dette var vanskelig. Ei lapua mega kule spretter LANGT å gjennom stuevegger/biler, ja det meste.., mens ei lapua trainer kule spretter nok mer siden den er helmantel, dvs den er ikke ekspanderende, og bremsen derfor mindre ved treff (helmantel gir større sjans for skadeskyting grunnet virkningen den har i målet, mindre ekspansjon, mindre sårkanal/sjokk etc.)

 Vi kan snakke 100 eller flere kilometer på avveie i flere vinkler bak det man treffer, jord/stein/kvist/rev..

Ikke ment som moralpreken eller skremsel, men revejakta er gjerne i sentrale strøk og på flate nyslåtte åkre😊 steike å jeg gleder meg te revejakta🦊

Edited by vsmeen
Småfix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har skote fugl som eg ikkje skal eta med 85 grains sierra varminter, dette er i 6,5x55 men da finnes jo varmint ammunisjon i 30 kaliber og, sannsynlig vis og som fabrikkammunisjon. Fuglane har ikkje set fine ut på utgangssida, da skuldast vel at kula splintre seg godt opp, faren for risikosjett blir forhåpentligvis mindre enn ei heilmantel. Ei blaut blyspisskula fungere vel litt på samme måte men eg vil tru varmint ammunisjon er best her.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere bilder hvor det henger massevis med rev på en vegg. Gjør det noe om de henger der? Eller vil pelsen være ubrukelig etter en liten stund? Er de vomma ut? Mange spm man kommer med som nybegynner som man ikke finner svar på noe sted 😬Og hvis det er noen i Vestfold område som får en indre trang til å lære meg å flå en rev den riktige måten er det bare å ta kontakt! 😅

Edited by jafurus
Link to comment
Share on other sites

Les linken over, der står alt.

 

 Rever vommes aldri med mindre de skal utstoppes, da utført av taksidermisten selv på en aller annen måte. 

 

Vegger med skutt rev er ingen problem så lenge vi snakker at temperaturen er så lav som mulig. Er nok mang en turnusarbeidende revejeger som boms har blitt overrasket over lukta fra veggen etter ett væromslag😅 Spesielt populært hos dem man lever sammen med😂

 

Mao reveveggen påbegynnes ikke før seinhøst/vinter😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...