Jump to content

Regler for jaktterreng og jakt på småvilt


Kain

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på hva reglene er for lovlig jaktterreng for småvilt er. La oss si at jeg vil jakte ringdue. I jegerprøveboka står det at de jaktes stort sett i kulturlandskap. Betyr det at jeg kan jakte ringdue på jordet mitt så lenge det ikke er fare for å skyte naboen?

Jeg veit at for storvilt er det regler for størrelse på jaktterreng. I et sted i nærområdet er det f.eks. 1000mål. Er det slike krav om småvilt også? Jeg har et skogsområde på ca. 20 mål. Vil jeg kunne jakte småvilt her?

 

Beklager rotete post, men den kom fra et rotete hode.

Edited by Kain
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Kain skrev:

Betyr det at jeg kan jakte ringdue på jordet mitt så lenge det ikke er fare for å skyte naboen?

Ja.

20 minutter siden, Kain skrev:

 

Jeg veit at for storvilt er det regler for størrelse på jaktterreng. I et sted i nærområdet er det f.eks. 1000mål. Er det slike krav om småvilt også?

Nei. (og kravet til størrelse på terreng for storviltjakt handler egentlig om kvoter/hvor mange dyr som kan felles).

23 minutter siden, Kain skrev:

Jeg har et skogsområde på ca. 20 mål. Vil jeg kunne jakte småvilt her?

Ja.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig😀. Hvis eiendommen din ligger inn under ett lokalt Grunneierlag, så kan det være lurt å engasjere seg litt der. Det kan åpne muligheter for jakt i ett større område. Og du vil bli kjent med lokale reguleringer, hvis det er noen. Og kanskje det på sikt kan bli en inngang til å komme med på ett storvilt-jaktlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...