Jump to content

Oppbevaring av samler ammo i skuffer.


boomcar

Recommended Posts

Hei alle samlervenner.

 

Jeg fikk et tips fra en bekjent om oppbevaring av samler ammo.

Mange oppbevarer patronene liggende i skuffer og lignene der de ligger å triller rundt på bobbleplast og annet materiale. Jeg har brukt bølgepapp i bunnen av mine skuffer. Det har den egenskapen at patronene ligger i ro i "rillene" i pappen og ikke triller rundt omkring, og jeg ser at jeg får en fin plassering av patroner med lik avstand mellom disse, og man skader ikke patronene med at de skraper borti hverandre.

 

Tenkte bare jeg ville nevne dette til interesserte. Jeg synes dette var helt topp for min samling.

Link to comment
Share on other sites

Nå samler ikke jeg patroner og har null peiling på dette, men trekker ikke bølgepapp til seg fuktighet fra lufta? Dette kan vel lage stygge merker på hylsene som ofte blir liggende lenge i samme stilling?

Har noen gamle svartkruttpatroner som er irra og svarte. Skal/kan jeg pusse de med messingpuss for å få de blanke eller skal jeg beholde de som de er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt problem med at bølgepappen har gitt fra seg merker på hylsene pga fukt i pappen. Men for å være helt sikker kan man jo leggen en pose eller to med silica-gel i suffen.

Du kan pusse dine haglepatroner med messingpuss eller du kan bruke tannkrem (sa en seriøs samler her på forumet til meg).

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser culoten på hagle patronene med litt Ballistol på litt papir. Denne trekker heller ikke inn i pappen hvis jeg skulle komme litt bortpå men når man har gjort det på mange går det som en lek. Særlig patroner som inneholder svartkrutt er utsatt for irr virker det som

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...