Jump to content

Valg av løps leverandør.


Hans ole

Recommended Posts

Hei, er i tenke boksen på å kjøpe meg systemvåpen har tenkt mest på røsler eller schults & Larsen tenker å kjøpe to løp et i 9.3x62 og et i 6xc. I en grs stokk.

Er det noen som har noen erfaring rundt disse leverandørene eller har noen andre anbefalinger i samme pris klasse.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Røssler titan alpha i noen år, med piper i 6,5x55, 30-06 og 223 rem. Siste riflekjøp var en Schultz og Larsen classic DL som jeg hentet igår; den har jeg ikke testet ennå, men bare demontert/fiklet med. Jeg kan bidra med erfaringer (Røssler) og inntrykk (Schultz).

Røssler, positivt: 

-God stokk, særlig etter jeg ettermonterte Kalix kolbeforhøyer. Fin høyfriksjonsoverflate

- Meget god presisjon

- Godt avtrekk

- Lett

- Praktisk med picatinny

-Ergonomisk med kolbehalssikring

- Pris på våpen og piper

 

Negativt: 

-Litt underkonstruert preg på sikringen. Den virker, men føles skrøpelig

- Pga faste rembøyler kan du ikke uten videre montere tofot

- Stokken er myk og litt bøyelig, hvis man tror det har betydning. Ser ikke sånn ut utfra samlingene, som er meget bra.

- OBS unngå høye tildragningsmoment i pipefestingen av hensyn til alu.kasse. Dette er ikke «negativt» egentlig, bare et innspill. 3,5Nm holder fint, etter min erfaring (bolten låser i pipa).

 

Scultz & Larsen classic DL, førsteinntrykk

- Generelt veldig velkonstruert våpen.

-Overraskende lett (ca 3kg ?ikke veid)

- God stokkform, og fin bedding/rekylopptak

- Godt avtrekk som er lett stillbart

- Utrolig boltgang, og generelt skyhøy kvalitetsfølelse

- Ikke et snev av lettmetall eller plast. Valnøtt og polert stål!

- Litt støyende sikring, som kanskje er fiklete å avsikre med hansker?

 

Begge våpnene vil fungere fint for deg. Det er et spørsmål om smak og behag, samt økonomi. Jeg holder en knapp på Schultz, hvis lommeboka tillater.

 

Lykke til;

Sd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/23/2018 at 9:19 PM, spindrift said:

Jeg har hatt Røssler titan alpha i noen år, med piper i 6,5x55, 30-06 og 223 rem. Siste riflekjøp var en Schultz og Larsen classic DL som jeg hentet igår; den har jeg ikke testet ennå, men bare demontert/fiklet med. Jeg kan bidra med erfaringer (Røssler) og inntrykk (Schultz).

Røssler, positivt: 

-God stokk, særlig etter jeg ettermonterte Kalix kolbeforhøyer. Fin høyfriksjonsoverflate

- Meget god presisjon

- Godt avtrekk

- Lett

- Praktisk med picatinny

-Ergonomisk med kolbehalssikring

- Pris på våpen og piper

 

Negativt: 

-Litt underkonstruert preg på sikringen. Den virker, men føles skrøpelig

- Pga faste rembøyler kan du ikke uten videre montere tofot

- Stokken er myk og litt bøyelig, hvis man tror det har betydning. Ser ikke sånn ut utfra samlingene, som er meget bra.

- OBS unngå høye tildragningsmoment i pipefestingen av hensyn til alu.kasse. Dette er ikke «negativt» egentlig, bare et innspill. 3,5Nm holder fint, etter min erfaring (bolten låser i pipa).

 

Scultz & Larsen classic DL, førsteinntrykk

- Generelt veldig velkonstruert våpen.

-Overraskende lett (ca 3kg ?ikke veid)

- God stokkform, og fin bedding/rekylopptak

- Godt avtrekk som er lett stillbart

- Utrolig boltgang, og generelt skyhøy kvalitetsfølelse

- Ikke et snev av lettmetall eller plast. Valnøtt og polert stål!

- Litt støyende sikring, som kanskje er fiklete å avsikre med hansker?

 

Begge våpnene vil fungere fint for deg. Det er et spørsmål om smak og behag, samt økonomi. Jeg holder en knapp på Schultz, hvis lommeboka tillater.

 

Lykke til;

Sd

Har du fått testa schultzen?  sitter og vurderer disse 2.   men klarer ikke å finne titan alpha i 223. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt tid, forhåpentligvis neste lørdag (grusomt å ha ny børse stående uten umiddelbart å få testet den).

.223-pipa er ikke i standard fabrikksortimentet til Røssler, og finnes ikke på produsentens hjemmeside. De er produsert på bestilling fra importør; spør jaktdepotet, der kjøpte jeg min. De oppga riflestigning 1-9. Jeg er usikker på om det er riktig. Min pipe går elendig med 69grs kuler (matchking/ncc), men utmerket med 40-55grs. Tipper riflestigningen er 1-12, i likhet med .223-pipene til Titan 3. 

Kan gi en liten rapport når jeg har prøvd Schultz. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...