Jump to content

Konkuranse hunder


fossnes

Recommended Posts

Hei, har brukt Astro på drevprøve og gjort meg noen erfaringer/tanker om dette.

 

Dachsen min fikk på aktuel prøve 47 poeng og 1 premie. Astroen ble brukt aktivt av dommer til blant annet å kontrollere lydigighet, effektivt søk, avstander, drevsikkerhet , tapsarbeid og mere.

 

Går her litt inn på punkter som ble brukt:

Lydighet : du ser på astroen at hunden bryter rett av og kommer inn.

Effektivt søk: ringer hunden rundt og tar opp dine bakspor eller bare løper rett og tilbake i egene bakspor. Er søket stort, dekker det stort areal. Løper den på stier eller i terrenget, står den i ro osv.

Avstander: hørbarhet på mål påvirkes av avstand, Ofte tror en hunden er nærmer enn astroen viser.

Drevsikkerhet: Sporet på astroen viser om drevet bukter fint eller stadig stopper opp.

Tapsarbeid: Løper hunden frem og tilbake på samme stedet så har den tap, hunden skal da nyansere det på losen (uærlige hunder loser i tapet). Hunder som loser på tapsarbeid vil kunne avsløres.

 

Alt dette gjør at hunden blir dømt mer nøyaktig enn noen gang.

Hunden får sikkerte den premien den fortjener.

 

Men,siden atro fremdeles sjelden på prøver så er det kunn et fåtals hunder som blir dømt med astro.

 

På den aktuelle på drøven (AADHK Åpen prøve) ble kunn et fåtalt hunder tømt med astro. De fleste brukte vanlig peiler.

 

Når poengsummne rangeres blir de bedømt likt.

 

Da vil jeg påstå at hundene ikke ble dømt likt

 

Eks

Hunden ligger ute i søk (utav syne) men atsroen viser at avtanden er 100 meter.

 

For en hund som ikke har astro så vil man bare gjette.

 

 

Eks.

 

Du ser på astroen at hunden jobber fot, men dommer tror hundenhar et godt søk.

 

Du ser hunden loser på et tap, men dommer hører losen går javnt.

 

Du får beskjed om å kalle inn hunden da dommer tror hunden er under 100 meter unna, men astroen viser 350 meter.

 

Hva så med det hundene som aldri er blitt dømt med astro.

 

Skal deres drevvprestasjoner måles likt med de som er oppnåd med astro.

 

 

Bør man bør gi all informasjon til dommeren.

Link to comment
Share on other sites

11. REGLER FOR BRUK AV PEILEUTSTYR

• Bruk av peileutstyr er frivillig for hundeeier/-fører.

• Peileutstyr kjøpes og anvendes på hundeeiers/-førers regning og risiko.

• Lospoeng skal ikke gis på grunnlag av peileutstyrets losindikator. (Hunden skal høres).

• Dommeren skal ved peiling under prøven være spesielt nøye ved bedømmelse av momentene jaktlyst, samarbeid /kontakt, lydighet

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Drevprøver for dachser gjennomføres som en vanlig drevjakt med den forskjellen at dommeren noterer drevtid og gir poeng for utviste jaktegenskaper istedenfor at jegerne forsøker å skyte drevdyret.

Ved drevprøve bedømmes disse ulike egenskapene hos hunden.

Søket

 

Arbeide på fot

 

Drevsikkerhet

 

Drevmåte/-fart

 

Arbeid på tap

 

Mål/hørbarhet

 

Losføring/nyansering

 

Sammarbeid

 

Lydighet

 

Jaktlyst

 

Hvert moment poengsettes etter en skala fra en til seks egenskapspoeng, EP, der det høyeste poenget betegner utmerket. Laveste poeng betegner G, graverende feil, hvilket innebærer diskvalifikasjon. For de forskjellige premievalørene kreves en laveste sum med egenskapspoeng. For førstepremie kreves minst 45 poeng. Har hunden i noen av momentene fått Dårlig (to poeng), kan den ikke tildeles førstepremie selv om drevtid og øvrige egenskapspoeng er tilstrekkelig.

 

 

Premiegrad på drev:

 

Drev-cert: minimum 52 poeng

 

CACIT: minimum 52 poeng

 

1.premie: minimum 45 poeng

 

2.premie: minimum 36 poeng

 

3.premie: minimum 30 poeng

 

 

 

Prøvetiden er maksimum tre timer for dachs.

En drevprøve gjennomføres omtrent som en vanlig jakt. Hundefører og dommer treffes til avtalt tid og sted. Av og til kan det være med kjentmann, dommer og aspirant. Det er heller ikke uvanlig at andre interesserte følger med. Dommeren skal gi anvisninger til alle som er med i skogen slik at de opptrer slik at hunden ikke forstyrres eller får hjelp. Hunden slippes, og så skal den søke, ta ut og drive. Dommeren noterer drevtid og bedømmer hundens egenskaper. For at bedømmelsen skal være gyldig må dommeren med sikkerhet kunne konstatere drevdyrets art. På snø er det lett å spore, mens det på barmark i prinsippet er nødvendig at dommeren eller en av hans medhjelpere har observert drevdyret.

Når prøven er slutt, meddeler dommeren sin bedømming og forslag til premiering. Den endelige premieringen fastsettes av prøvens dommerkollegium.

 

For min egen del ville jeg satt store spørsmålstegn ved en dommer som enn så lenge bruker en deltagers Asto aktivt under bedømmelsen. Jeg vil tro det er lettere å bedømme den hunden strengt (men korrekt), i forhold til andre hunder hvor dommer kun kan "lytte og gjette".

Link to comment
Share on other sites

Peiler bør ikke kunne brukes under prøver til annet enn å ha muligheter for å gå inn i losen om hunden drar ut av hørehold og å eventuelt finne hunden etter endt prøve.

 

Alt astroen sier noe om er stedsangivelse med en hvis feilmargin BASTA alt annet er gjetting om man ikke ser eller hører hunden og da trenger man ikke peileren.

 

Hengte opp hundedelen på en stolpe i 15 min, sporloggen viste at stolpen hadde dratt rundt på tomta i ett område med diameter 60m men jaggu stod den på plassen sin når jeg hentet ned peileren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hengte opp hundedelen på en stolpe i 15 min, sporloggen viste at stolpen hadde dratt rundt på tomta i ett område med diameter 60m men jaggu stod den på plassen sin når jeg hentet ned peileren :mrgreen:

 

Vel, den stolpet seg avgårde da vettu! :mrgreen:

 

Jeg mener at det kanskje er på tide med et nytt, klarere regelverk nå som GPS-peilerne har gjort sitt inntog. Dommerkollegiet bør vurdere om dette skal tillates, kanskje etter prinsippet alle eller ingen.

 

Kanskje greit at hundeføreren har Astroen med og smugtitter på den, men dommeren bør fortsatt utvise sitt skjønn (som kan variere mye fra dommer til dommer) uten elektroniske hjelpemidler. Litt som debatten om fotballdommeren skal få benytte videodømming. Regner med at ettersom tiden går så vil vel dette få bredere aksept.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny jakt prøve i går i snøvær og 5-6 cm snø på bakken. Skulle slippe kl12 men Men hun fikk høre at nabojaktlaget hadde sluppet 2 drevere som akkurat hadde loset gjennom prøve terrenget. Men jeg ville prøve like vell da jeg har ventet 1.5 mnd på å få denne prøven.

Dachen (2år tispe) har ikke vært sluppet i snøvær før så jeg var veldig spent på hvorda hun ville reagere.

Vi slapp hunsen rett ved en viltåker og den forsvant snart ut i åkeren og ble borte. 20 min seiner hørte vi at den begynte å støte og 700 meter borte satte losen i gang. Dårlig hørbarhet med litt vind og snø. Losen dro ut i motsatt ende av terrenget der det turet opp og ned en bratt hei, før det gikk ut til Nidelva og turer lenge frem og tilbake langs elvebredden før det kommer mot oss. Her slett hunden grunnet tett siv og lyng med snø på toppen. Koblet hunden etter 1 time og slapp på nytt mens vi går tilbake til bilene ca 2km borte. Hunden søker ivrig ut men ikke så langt som i starten grunnet at vi går relativt raskt. Gir beskjed tildommer at hunden ikke vil søke så lang ut når vi beveer oss såpass raskt.

Hunden støter litt på noen fot 100-150 meter borte mens vi går men tar ikke ut mer dyr.

Jeg har Astro på dachsen og følger losen men viser aldri noen til Dommeren, så han vet ikke noe om avstander og nøyaktig der hunden er.

 

Vi hørte bare hundens første og siste del av losen. Første del var tett mens siste del nede ved elva var glissen da hunden slett i den høye lyngen og ble liggende bak.

 

Bedømming:

Arbeid på fot: Hunden tar fort raskt og reiser dyr 700m borte. 5poeng

 

Drevsikkerhet: Glisent losmål på slutten tyder på dårlig drevsikkerhet 4poeng

 

Drevmåte/-fart: Dommer mener hunden driver for fort derfor er målet glissent. (Dommer fikk ikke se på astroen som viste at over halve losen forgikk i den høye lyngen /sivet (med snø opp) ved elva, snitt fart:3.8 km)

 

Arbeid på tap:Hunden får et tap i sivet ved elve bredden i det jeg skal kalle den inn. Den jobber på tapet i ca 5 min. før jeg får blåst den inn. Ellers ikke registrerbare tap. 4poeng Dommer hadde den på 5 poeng til den fikk dette tapet.

 

Mål/hørbarhet: Dommer mener målet kunne vært bedre gir 4poeng. Han vurdere avstand under los til 300-500 meter (Astro viser at hele losen forgikk 1300-800 meter borte)

 

Losføring/nyansering: Vurderes likt som Mål/hørbarhet 4poeng

 

Sammarbeid 5poeng

 

Lydighet 4 poeng (kom ikke direkete fra los 280meter, måtte inn på 100meter)

 

Jaktlyst 6 poeng

 

Søket: Dommer mener søket er litt for stort spesielt it i starten (da astroen viser at hunden tar ut dyr). "På forige prøve så dommeren på astroen hele tiden og mente søket var ikke bra nok. Klok av skade så viste jeg aldri astroen til dommeren denne gang. Får 5 poeng (men kunne fått 6 p hvis den hadde hatt trangere søk i starten).

 

Totalt 45poeng og 1 premie.

 

Sitter dog med en følelse av at dommer hadde satt 45 poeng før han vurderet egenskapene.

"Nå har jeg satt poengene slik at den får 45poeng og 1 premie".

 

Burde ikke egenskapspoengene bli vurdert uavhengig av hverandre der og da og så får sluttsummen og drevtid avgjøre premien.

 

Føler at 45 og 1 premie er veldig ofte brukt. (skalaen går fra 0-60 og 45poeng er overpresenter)

 

Er dog stolt over en ny 1 premie og spesielt over at jeg har en dachs med for stort søk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Må bare få lov til å skryte litt :mrgreen: Var på den første prøva med dachsen min som er 2,5 år gammel. Hu jaga så det plystra! Var sjukt moro! Det endte med 53 poeng og drevcert, så nå blir det valper til våren :wink:

 

Merkelig nok har vi ikke fått skutt et eneste dyr for hu enda, men det kommer nok... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tusen takk for informasjonen dere har delt her!

 

Skal ha dachsen min på drevprøve til høsten, har fått skutt 1 rådyr for han i høst, og han har hatt en del loser også, bare fått sett losdyret 1 gang selv i høst, det var rådyr.

 

Dachsen er 17 mnd i dag. Bruker selv Astro, et kjempeverktøy for jegere!

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Drevmåte/-fart: Dommer mener hunden driver for fort derfor er målet glissent. (Dommer fikk ikke se på astroen som viste at over halve losen forgikk i den høye lyngen /sivet (med snø opp) ved elva, snitt fart:3.8 km)

 

:D:D:D Dachs som loser for raskt. ja, ja. Du snakker om Nidelva. Er dette i Aust Agder da? Kjenner godt en dommer som dømmer konskvent at dachs`n loser for raskt :D:D:D

 

Min var på prøve der for litt siden. Godt søk og fotarbeide. Losen dro rett ned en dal og opp på andre siden for så å ture innenfor radius 400m i 50 minutter ca 600 meter fra oss. Fikk en 4 på drevfart fordi dommeren mente at den loset/løp for raskt. Drevsikkerheten og nyanseringen var tett og nyansert. Skjønne seg på den du :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Lykke til . Få høre hvordan det er gått da. Hvor er dette? Genuint int i dachs...

Sånn, i morgen er det dachs for en beveglig prøve for dachsen Sako.

Må si jeg er spent hvordan dette vil ende!

Har ikke prøvd drevprøve før!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Gratulere. Morro med drevcert og knallbra. Er dette stri eller korthår?

Hei!

 

Må bare få lov til å skryte litt :mrgreen: Var på den første prøva med dachsen min som er 2,5 år gammel. Hu jaga så det plystra! Var sjukt moro! Det endte med 53 poeng og drevcert, så nå blir det valper til våren :wink:

 

Merkelig nok har vi ikke fått skutt et eneste dyr for hu enda, men det kommer nok... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...