Jump to content

Gaep ladepresse


muck

Recommended Posts

Jag har en 1500 vs sedan ett antal år , men skulle jag köpa idag hade det blivit en OMV  Mito 

jag har även OMV:s doserare , Gaep gör inte sina egna grejer  men det gör OMV  och Stefano  Vechi som ägaren heter 

är mycket trevlig .

/P

Link to comment
Share on other sites

For meg ser OMV og Gaep like ut i praksis. Er det noen forskjell på de?

 

Og hvor bør man kjøpe fra? Fant bare en leverandør (armeriagiudici) som jeg aldri har hørt fra. Prisen virker OK. 

 

Hovedmålet mitt er å få uavhengig dosering av bly/krutt og enkel justering. 

Link to comment
Share on other sites

Det frister å bytte ut Mec600-en min, men fornuften sier at dette kanskje er i overkant. 

 

Et billigere alternativ er å kjøpe dosererne og beholde mec-en og søyleborremaskinen som jeg bruker i dag. Men da har jeg fortsatt ikke 100% perfekt krymp og litt varierende dybdestopp. 

Link to comment
Share on other sites

Spennende alternativ. Noen som har erfaring? Ser ut som det bør gi samme resultat som de komplette pressene. 

 

For tiden plages jeg litt med min 600jr og crimp-høyde og noen GT wads. Justeringen på siste stasjon er ikke spesielt presis, og det er vanskelig å finne tilbake til rett innstilling. Det øker lysten på nytt. 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag vet inte om du är registrerad på jaktsidan.se där finns det fler som har en  SMART press , jag har även tagit hem en åt en kompis som laddar kal 28 ,  SMART är en populär press i Sverige , jag skulle inte rekommendera den om den inte var bra ... 

Det är dessutom ett ekonomiskt bra alternativ , jag har en gaep 1500    OMV smart fanns inte när jag köpte den.

/P

Link to comment
Share on other sites

Det finns en till fördel m 3- station 

man kan ha en stjärn stukare 12 på ena sidan och en 16 på andra sidan  och så byter du bara crimpern på roterande

mitten-stationen . Där är gaep 1500 3 stn lite meckigare för den har en station bakom den roterande , smart eller omv mito där sitter alla stationer bredvid varann ,

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nylig startet å lade haglepatroner.

Kjøpte en MEC 600Jr  sist vinter kaliber 12 samt et ombyggingssett til kaliber 16. 

Har samlet sammen komponenter for å få ladet litt, og har nå fått tak i nok til at jeg har fått startet. 

 

MEC pressa fungerer utmerket til de fabrikkpatronene som jeg har testet å omlade i kaliber 12 (noen Fiocchi og Gamebore hylser). 

 

Men for bruk til kaliber 16 med nye hylser (Cheddite) ble bretten ikke bra. Virker som stjerne bretten ikke blir skarp nok, slik at bretten blir for grov inn mot midten. 

 

Har derfor kjøpt en OMV SMART PLUS kit i kaliber 16. Kom fra Italia i går. Ble derfor til å jeg måtte prøve dette, og ladet 10 patroner med nye Cheddite hylser. De ble helt strøkne! En helt annen kvalitet enn de jeg fått ut av MEC pressa. 

Bestilte også en OMV SP2 til bruk for kaliber 12. Denne er foreløpig ikke brukt.

Men angrer på at jeg ikke bestilte en ''stjärn stukare'' kaliber 12 også, så jeg kunne kjørt oppsettet som culor har nevnt over (kaliber 16 og 12 på hver side). Var (slik jeg ser det nå i alle fall) ikke nødvendig med den stasjonen som fulgte med settet, som setter en 'kant' rundt stjernebretten i kaliber 16. Men den skal testes mere etter hvert. Kan hende den gir noen fordeler som jeg foreløpig ikke ser.

 

OMV skal også ha pluss i boka for rask levering. Fire dager etter bestilling var den på plass hjemme.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ Doffen    

 

Vad härligt att få ett kvitto på att mitt eviga tjat burit frukt :D  grattis till ett bra köp och redogör gärna för dina landsmenn hur det gick till  att  köpa fr ital / OMV 

SP2-12   är grymt bra och ger nya hylsor perfekt resultat samt snyggar till omladdade patroner , man kan med fördel vid omladdning lämna kanten lite " ful " för då tar SP" verktyget bara bättre .

16 verktyget   SP-16   är ett kombi verktyg som fingerar både för Stjärn och rullstuk med disk,   att ha dubbla stjärnstukare riggade är  väldigt bekvämt  men det skickar  OMV  snabbt i ett brev.

Det som jag tycker är den stora fördelen med OMV är att du pratar och köper direkt med tillverkaren, Stefano är även väldigt snabb att ta till sig innovationer,  se tex  på deras senaste hagel doserare DVR-3 

Som en kille Alex  på ett italy forum innoverade för att få jämnare doser på haglet. 

 

ps: laddar du 16 med 800-x ?   det krutet ger jättefina resultat med 31-32g 

 

/ P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ culot

 

Ikke ladet med 800-x kruttet ennå, da jeg ikke har vært forbi utsalgssted som har hatt dette inne. Men det skal kjøpes inn, så snart jeg skal forbi Drammen (ikke så lenge til forresten, håper de fortsatt har inne). :-)

Har lest oppskriftene dine, og de skal testes så snart 800-x er i huset.

 

Lader foreløpig med Long Shot og 32g 2,5mm. Ser ut til at dette kruttet gir veldig høye hastigheter. Har bare prøvd to ladninger, og har mye mere testing igjen før jeg kan si noe sikkert. Kommer til å legge dette ut under ''Kommer inom kort även ladda kaliber 16'', får noen resultater som jeg ikke helt forstår. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ doffen  

de flesta laddningar m Longshot och lätta laddningar är av " controdose " karaktär dvs mycket krut låg vikt och hög fart 

många gånger överdrivet hög fart  för med fart kommer rekyl även om hagelvikten är låg .  

Normal krutdos för 31-32g är  1,50-1,60  och ger farter på ca 400ms ,  jag snurrar hellre upp farten på 28g med små hagel.

 

Jänkarna  laddar ju på lite konstigt sätt med massa krut och gärna trögt sånt med lätta hagelvikter , när Gianni PACI 

tog fram LS 38 med min kompis Marre  så gjorde dom först en laddning som Hodgon själv ger ut , med lite plus på haglet 

36g istället för 1 1/4oz   Men det visade inte bra förbränning på data kurvan ändå , då höjde Gianni hagelvikten till 38g och sänkte 

krutet från 2,20 till 2,15gram . 

 

Krut är dyrt för oss i Skandinavien / Norden så det ska vi inte bränna i onödan.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kan ha skrivit det på nåt annat ställe men det är här det passar bäst,. Jag provsköt mina 800-X 32g laddningar för ett par veckor sedan i min Magnetospeed V3 kronograf  som har bajonett givare som sätts framför mynningen ( V0 ) 

800-x 1,50 x 32g z2m gav 375 , 383 ms   Så jag har laddat upp den med 0,05gram för en ökning med 8-10ms . 

formeln har jag fått av italienarna och den stämmer mkt bra, att jag oftast får 10ms istället för 8ms som dom får lär bero på 

skillnader i luftfuktighet.  Formeln kan även användas för att sänka farten .

/P

 

ps: ser nu att jag är i helt fel tråd , så troligen har jag redan skrivit det i  ladda 16 tråden som jag trodde jag var i :$

Edited by culot
Lätt förvirring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...