Jump to content

Valg av rase til drivjakt på hjort.


jeger bombom

Recommended Posts

Hei og godt nyttår!

Jeg har brukt jule- og nyttårshelga til endelig å bestemme meg for at nå skal det skaffes jakthund til sommeren (får da brukt 4 uker av sommerferien til å være sammen med valpen døgnet rundt). Har brukt lang tid på denne beslutningen, de fleste aktuelle trådene her på forumet er nøye studert, samt annen relevant informasjon. Jeg har vel endt opp på at en av de følgende rasene er den som vil passe for mitt bruk: strihåret dachs, tysk jaktterrier, alpinsk dachsbracke eller en av bassetrasene.

 

Hunden skal først og fremst benyttes til å spore opp og drive hjorten frem mot ei postrekke. Terrenget vi disponerer er variert; alt fra bratte vestlandslier med tett vegetasjon til noenlunde flate og oversiktlige områder. Teigene som vi jakter i innbyr ikke til typiske langdrivere, så jeg er avhengig av en hund som kan legge av etter en viss tid (30 min. -1 time ?). Jeg ønsker heller ikke en hund som driver hjorten som ei "kanonkule" forbi postrekka. Det kan også nevnes at vi har rådyr og elg på kvota, men det er som sagt hjorten som er hovedbeskjeftigelsen.

At hunden kan trenes opp og benyttes til ettersøkshund, er også en fordel.

 

I tillegg til alle disse kravene, skal også hunden fungere godt i heimen sammen med barn og evt. besøkende.

 

Dette ble mange krav, og jeg vet også at det er veldig mye opp til eieren å trene/prege hunden på dette, men jeg tillater meg likevel å oppfordre hundefolk å komme med innspill og erfaringer. Kom gjerne med tips til hvilke kennele jeg bør kontakte (kanskje i Sverige ?)

 

På forhånd takk for hjelp til å foreta et vanskelig men spennende valg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...