Jump to content

Høyt trykk og brytevåpen?


Join

Recommended Posts

Jeg lader selv til drillingen i kaliber 7x57R. Det viser seg desverre slik at jeg må opp i mot max for å få den presisjonen jeg er ute etter, men jeg ønsker ikke å skyte slark i våpnet heller :( Jeg har til nå fått best presisjon med N-150 krutt (41,5 grs) og Sierra HPBT MK 150 grs. Noe Jørund Lien ikke ville ladet en drilling med. For raskt krutt i forhold til kulevekt synes han.

 

De trykkindikasjoner jeg kan tyde er trykkring og hette. Trykkringen er som på fabrikkskutt Norma ammo, og hetta kratrer (CCI 200), men det gjør den også på fabrikkammoen. Regner med at det kan være et stort tennstifthull? Den kratrer forøvrig ikke med N-160 krutt, men så var det presisjon igjen da :cry:

 

På den ladningen med best presisjon, så lugger det litt når jeg brekker våpenet. Noe det også gjorde med fabrikkladd Norma helmantel. Regner med at denne da er ladet hardt.

 

Det jeg egentlig funderer på, er om jeg kan fortsette å skyte med presisjonsladningen uten å risikere å skyte slark i våpnet. Tenker litt på det Reinhard skrev i en annen tråd, ang. andre kalibre våpenet er kamret for. Det må da være høyere trykk og større belastning på våpenet med en 30.06 eller 9.3x74R enn i en opp mot max ladet 7x57R :?: Eller er jeg helt på jordet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...