Jump to content

Problemer med Benelli mp90s wc


Tesla32

Recommended Posts

Har en i klubben som nå plages med sin mp 90 s world cup i 32 s&w long.

Våpenet er kjøpt før 2003 ihvertfall.  Det begynte tidligere i år med problemer med mating. Hver 3 patron i et 5 sk mag kamret ikke. Av og til den 5 patronen. Renset magasin og sjekket magasinleppene. Funket fint ca 50 sk. Renset våpenet, magasinet flere ganger og byttet fjærer i sluttstykket. Fungerte par hundre skudd. Fikk så et farligere problem, ved hard innføring av magasinet gikk sluttstykket frem og et skudd går av! Dette uten finger på avtrekkeren selvfølgelig. 

Han tok våpenet fra hverandre igjen og renset godt. Avtrekk vekta ble kontrollert og den er godkjent for Nsf grov. Så felt skyting påny. Matefeil og et skudd går av våpen innføring av magasinet. Avbryter selvfølgelig da våpenet er nå er farlig.

Han kjøper nytt magasin og tar en skikkelig rens av avtrekkermekanismen. Test på banen viser matefeil selv med nytt magasin. Og to magasiner inn i testen går et skudd av når magasinet føres inn. Våpenet må nå til overhaling.

Der knappen som holder sluttstykke tilbake er det avrundet i godset slik at sluttstykke går fram ved støt. At det enda kan være mateproblemer tror jeg kan være utdrager. Den ser slitt ut

Men at våpenet avfyrer uten at man er borti avtrekkeren skjønner jeg ikke? 

 

Ståle

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde levert denne til en profesjonell våpensmed, hvis han går av av seg selv med sluttstykke frem, i istedenfor prøver å fikse det selv. Da kan han også se på matenfeilen. Hver skyter er ansvarlig for at sin våpenene fungerer trygt og feilfritt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med dette våpenet både i .22 og .32 er meget gode. Mine våpen er snart to år gamle og jeg har aldri hatt en matefeil eller andre problemer med funksjoneringen. Kona har samme våpen med like gode erfaringer. Senest på NM felt i år 2017.

 

Dessverre kan ikke det samme sies om Benellis produksjoner fra bare få år siden. Her var kvaliteten i beste fall svært varierende fra våpen til våpen. Jeg snakker da i hovedsak om de tidligere produktseriene der fabrikknavnet "Benelli" er preget i rødt foran på siden av løpet. På mine nyere våpen er produktnavnet i hvitt, noe som straks forteller at det ikke dreier seg om de svært varierende valpesyke-seriene. "Benellihånd" var en periode et velkjent negativt begrep blant skyttere.

 

Benellis våpenergonomi gir en like lav kjernelinje som eksempelvis Pardini, noe som fører rekylkreftene rett inn i armens kjernelinje og forhindrer munningsvipp. Dette så jeg spesielt etter som sidedommer under felt-NM sist helg. Kunne knapt registrere munningsvipp med de to forskjellige våpnene. I motsetning til andre våpentyper som spratt i været for hvert skudd.

 

Jeg tror en funksjonssikker MP 90 er fullt på høyde med Pardini'en som matchvåpen. Pardinien har imidlertid sitt sterkt skrånende skjefte som gjør at man låser håndleddet i skuddposisjon fremfor de fleste andre med brattere skjefte. Med de fleste andre våpens brattere skjefte frigjøres håndleddet mer, noe som igjen gjør det lettere å vingle i skuddøyeblikket. Jeg er derfor i ferd med å skimse grepet mitt mot våpenet, slik at også Benellien i større grad også låser håndleddet. Det skal ikke mye til - bare et par millimeter, så sitter'n som den skal.

Edited by Observer
Gramatikk
Link to comment
Share on other sites

Takker for utfyllende svar. Det våpenet det er snakk om er en tidlig modell med rød skrift.

Det at glidestykke går fram ved magasininnføring har jeg nå fikset. Samt polert utdrager. Og grunnen til at våpenet kunne finne på å avfyre uten å være borti avtrekkeren var en enkel sak. Eieren hadde ikke satt inn returfjæra på tennstiften.

Han hadde sett på deletegningtil 22lr. Men på den store deletegningen som fulgte med er det tydelig at det skal være returfjær.( noen jeg regnet med alle våpen hadde)

Testet våpenet med 50sk stangselleri fabrikk uten en eneste feil.

Eneste jeg vet må byttes er rekylbuffern

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...