Jump to content

Våpenskap vs. brannskap


pudding

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som vet om et FG-godkjent brannskap vil være OK, iht å oppbevare våpen i?

Dette er et skap/safe som er meget stor, ca opp til beltespenna, og er veldig veldig solid.

Så konkret hva er det jeg trenger å se etter når tiden kommer at jeg må kjøpe våpenskap?

For et brannskap er supert da jeg også kan oppbevare verdipapirer o.l. Så lurer på om det er OK?

Noen som vet ?

 

-- pudding

Link to comment
Share on other sites

Tror det står i forskriftene at våpen skal oppbevares i FG godkjent skap, det innebærer vel at det skal ta lengre en 20min å bryte seg inn i skapet og at det skal kunne boltes fast i vegg og gulv hvis egen vekt er under 80kg, om det er ett brannskap eller safe er vel det samme bare det står i mot innbrudd i disse 20min.

Tror ca det er det forskriften sier, håper du får mere sikre svar.

Link to comment
Share on other sites

Tror det står i forskriftene at våpen skal oppbevares i FG godkjent skap, det innebærer vel at det skal ta lengre en 20min å bryte seg inn i skapet og at det skal kunne boltes fast i vegg og gulv hvis egen vekt er under 80kg, om det er ett brannskap eller safe er vel det samme bare det står i mot innbrudd i disse 20min.

Tror ca det er det forskriften sier, håper du får mere sikre svar.

 

 

FG godkjenner alt mulig rart, røykvarslere, branntau, sikkerhets-skap/våpenskap. Kravet til et våpenskap er motstand mot innbrudd med håndverktøy i 10 minutter. Skap med egenvekt under 300kg skal boltes fast iht til produsentens anvisning. Står ikke skapet på den listen jeg linket til er det ikke FG-godkjent som våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, det var svar å få. Der står jo også Seifuva skapet mitt oppsumert. Hvordan er det med boltene, skal det bolt i alle hullene eller rekker det med to i vegg og to i gulv?

 

Boltes som beskrevet i anvisning fra produsent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...