Jump to content

Med jakthund på Vestlandet


Guttapåskauen

Recommended Posts

Etter å ha fulgt enkelte tråder her inne får jeg et flashback fra mine år som innbygger i Sunnfjord. Jeg tror jeg kunne skrevet et bok om mine opplevelser som jeger med hund på disse traktene. Det var spesifisert på jaktkortene at hund ikke var tillat. Innfødte likesinnede reiste til Trødelag for å jakte med hunden sin, enda vi hadde flotte terrenger 15 min. bilkjøring fra bostedet.

 

Med min bakgrunn som jeger fra Østlandet og Nord-Norge hadde jeg ingen forståelse for alle regler, forbud og begrensninger. Dette gikk så til de grader ut over livskvaliteten at jeg bestemmte meg for å trosse all idiotien, og heller ta en eventuell oppvask.

 

Det ble mye jakting, og venner og kollegaer ble så facinert av denne jakten at hunden stort sett ble lånt bort når jeg ikke jaktet selv. Jeg lærte mye om fordommer, kunnskapsløshet og smålighet der borte, men jeg fikk også mange flotte venner som jeg aldri kommer til å glemme.

 

Når jeg leser enkelte "anti jakthund" innlegg her på Kammeret, ser jeg for meg en illsint gammel mann med FK kjelledress og caps, løpende over markene. Han hater alle naboene sine, han hater alle som tjener mer enn han, han hater alle som kjører på veien hans. Det eneste som kan myke han litt opp er når han får noe gratis, eller når han tenker på dengang traktoren til svoger'n hans brannt opp. :|

 

Nå har jeg ikke til intensjon å ødelegge en eventuell diskusjon med å latterligjøre noen, så herfra skal jeg være seriøs :D : Jeg synes veldig synd på jegere som hører til disse traktene, og som har fått tredd disse bestemmelsene ned over ørene. Jeg har inntrykk av at der alle andre samarbeider og kommuniserer, der driver enkelte å stikker kjepper i hjulene på hverandre.

 

Jeg vet at Vestlandet er stort, og at hundehatet er ulikt fordelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er dessverre ingen tvil om at vi hundefolk har en liten informasjonsjobb foran oss. En god del støkk-jegere har en helt utrolig motavarsjon for hund og det er vel liten tvil om at denne gjerne er basert på at de aldri har jaktet noe særlig sammen med hund...

Link to comment
Share on other sites

Er litt oppgjedd over svartmalinga av vestlandet og jakthund.

 

Største problemet for oss på vestlandet, rettare sagt her eg bur og hundejakt er dei som ikkje aksepterer at det einkelte plasser er forbud mot bruk av hund. Me prøver å få mjuka opp dei som er mest mot denne type jakt (gjeld både drivande etter hjort og fuglehundar). Men dette tek tid!

 

Har forklard til mange av dei som er mot hundar på jakt om saueaversjon, dei veit ikkje kva det er. Noko som er synd da ein av begrunnelsane deira for å nekte er konflikt mellom hund og sau.

 

Men diverre så opplever me at folk gjer f.... og turar fram som dei vil. Eit grunneigarlag her vurderte å stenge for all bruk av hund etter det. Noko som den lokale jeger og fiskeforening klarde å stoppe. Men det var ikkje enkelt å få overtalt dei.

 

Om hund på hjortejakt så er det delte meiningar. Sjølv så er eg av den formeining at det ikkje er noko problem sålenge terrenget har ein viss størelse.

Hjorten brukar etter vår erfaring meir terreng når den turer enn det me har erfart rådyra gjer når me har jakta på austlandet. Så med terreng på under 2000 mål så er sjangsen stor for at hunden går ut av terrenget før den har opptak på dyr.

 

Klart me kunne hatt større terreng men det er tross alt grunneigarane som bestemmer om dei vil slå det saman med andre terreng. Men mange av dei eiger lite skog. Sjølv så leiger eg terreng på litt over 1200mål der det er 7 eller 8 grunneigarar. Og dette er ikkje uvanleg, dei færraste har nok til eit løyve.

 

Forresten kvar er vestlandet? Landsdelen består av 4 fylker og dekker alt fra rogalendingar, hordalendingar, sogningar, fjordingar, møringar og romsdøle. Så det ein opplever på Bryne treng nødvendigvis ikkje bety at det er slik i resten av landsdelen.

Link to comment
Share on other sites

beagle skrev:

Forresten kvar er vestlandet? Landsdelen består av 4 fylker og dekker alt fra rogalendingar, hordalendingar, sogningar, fjordingar, møringar og romsdøle. Så det ein opplever på Bryne treng nødvendigvis ikkje bety at det er slik i resten av landsdelen.

 

 

Netopp, og det dette som er sakens kjerne. Jeg vet at det finnes vitale jakthundmiljøer på Vestlandet. Hvorfor skal noe som er så enkelt, være så forbanna vanskelig en annen plass. Hvorfra kommer det regler som tilsynelatende ikke er basert på sunn fornuft.

 

Jeg skjønner at man vil verne sauen, og jeg skjønner skepsisen mot "støvsuging" av jaktmarkene. Men man har da sauer andre plasser i landet også, og dette "støvsuger" pratet avslører uvitenhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg drar frem denne gamle tråden ettersom den har blitt aktuell etter noen episoder. Det diskuteres her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=26361 og her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=26115&st=0&sk=t&sd=a

 

Som jeger med erfaring fra hele Norges land er det ganske spesiellt å oppleve den konflikten som råder på deler av Vestlandet. Kanskje på tide at NJFF og NKK kan løfte den feite ræva si opp av sofaen og gå i dialog med bøndenes organisasjoner. Jeg har sett så mange eksempler på at jakthunder og sauehold kan kombineres uten noen form for konflikt at jeg er sikker på at det skal være fullt mulig også på Vestlandet.

 

Det er ganske pussig hvor enorm forskjell det er på sauebønder på Vestlandet vs. Østlandet. Bl.a. har jeg erfart som innbygger på Vestlandet - og leser av Kammeret- at det å slenge rifla på skuldra når man skal ut å markere territorium er legitimt. På Østlandet opplever jeg at sauebøndene er glade for jegere som bruker marka. Jegerne er ofte godt kjent i terrenget og gir tilbakemeldinger om observasjoner osv. Det arrangeres også diverse prøver rundtomkring på Østlandet i terrenger med mye beitedyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...